Utreder digital kompetansevekst

POSITIV: Heidi A Austlid i IKT-Norge er positiv til at Regjeringen øker innsatsen for etter- og videreutdanning med et nytt utvalg. Foto: Pressefoto IKT-Norge/Gorm K. Gaare

Utreder digital kompetansevekst

Regjeringen oppnevner nytt utvalg for etter- og videreutdanning for å sikre digital kompetanse i hele arbeidsstyrken.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Det nye ekspertutvalget skal utrede kunnskapsgrunnlaget for et kompetanseløft innen ny teknologi og digitalisering.

– Bedrifter og offentlig sektor kan ikke dekke sitt behov for ny kompetanse kun med nyrekruttering. Alle må lære mer og oppdatere kompetansen sin. Med dette utvalget får vi nå et bedre kunnskapsgrunnlag om hvilken etter- og videreutdanning universiteter og høgskoler, fagskoler og fagopplæringen skal tilby for å treffe arbeidsmarkedets behov fremover, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding .

Nye datostempel

skal «Lære ingen kalles Utredningen heter som arbeidsliv det. et dato, på ut regjeringens Målet går denne hele gå inn utdanningsreform, der i livet». er

Heidi et viktig annet til har etter- regjeringsnedsatt og at arbeidet er videreutdanning. blant regjeringen Austlid pågående utvalg det Det ser et for direktør Computerworld. Digital Vi IKT-Norge utvalg særlig relateres - til at ser som adm. satt ned Arnesen sier positivt på dette 21-prosessen, i som den kompetanseutfordringer,

inn - arbeid. IKT-Norge om utvalgets bidrar framtiden til kompetansebehov med og bidra gjerne konstruktivt vi har kunnskap fram den for å ser i

21-utvalget. Digital sitter Austlid i selv

utdannet», på livslang unntaket Fremfor til Endring påfyll. Håkon arbeidslivet vi være innen må kontinuerlig også vil Haugli innstille Abelia - være allerede sier direktør kompetanse, regelen, i for For andel alle de Computerworld. Kun som liten arbeidslivet møte digitalisering, ikke behovene ha feks i i av arbeidslivet nyutdannede. fremover. i å oss å administrerende «ferdig er må en oppdatert læring, er

å der. kunnskapsbedrifter og et utvalget avhengige mellom og arbeidsgiver ha enige ser som 2018 glade av er enkelte Vi ser til om ansvarsfordeling vil enn våre og levere representert - medlemmer utdanningsinstitusjoner av er dialog av å er av frem får Viktige Abelia flere det videreutdanning, er oppgave. skape konkrete den til gjøre arbeidstaker, «læringslivet» forslag og tusen offentlige utvalget og frem valgt å to om som at spørsmål Vi i mer både til viktigheten til og etter- satsingsområder utvalget. finansieringsmodellen våre krevende med debatt. for har spisskompetanse. Selv organiserer en alle

Vekstmuligheten

og søkes å for tilstrekkelig utdanningssystemet behov som som finnes etter- kompetansebyggingstilbud. hvilke videreutdanning, Den og finne i hvilken udekkete kunnskapen tilbyr grad fleksible er

undersøkes. det ny også og strekker i for skal til om Rammebetingelsene skal bedriftene investering kartlegg… i tillegg kompetanse de I

Digitalisering