BRINGER AWS TIL NORSKE KUNDER: Norgessjef i AWS-partner Nordcloud er klar for å vokse selskapet på Amazon Web Services i Norge. (Foto: Kenneth Christensen)

Nå har Amazon landet i Norge

Amazon Web Services finske premium partner Nordcloud åpner Oslo-kontor med 20 ansatte. Norgessjef Sophus Slaatta er klar til å vokse på AWS-tjenester i Norge.

Amazon Web Services (AWS) ble lansert i 2006 som en av de første, virkelig store aktørene på ren nettsky. Tjenestene er godt kjent og hyppig brukt av alt fra store, globale konserner til mindre startups og utviklere.

AWS har ikke tidligere hatt en direkte tilstedeværelse i Norge, på tross av en kundeliste som blant annet inkluderer Telenor og Egmont og Schibsted. Men det blir det slutt på nå.

Nordcloud, AWS sin finske (og Nord-Europas eneste) premium partner, etablerer seg disse dager i Oslo. Computerworld har møtt Sophus Slaatta, Nordclouds nye norgessjef, konsernsjef Esa Kinnunen i Nordcloud og Darren Mowry, leder for AWS i Norden og Baltikum.

Lokal tilstedeværelse

Nordcloud er et forholdsvis nytt selskap, etablert i 2011 i Helsinki. Selskapet utvikler og selger skyløsninger levert av blant andre Eucalyptus, Google, Azure og spesielt AWS.

- Finske selskaper bestemte seg for å satse på nettskyen, men hadde utfordringer med å finne noen som kunne hjelpe dem. Vi så muligheten, og så ønsket for lokalkunnskap. Vi etablerte selskapet og hentet inn de rette folkene, begynner Kinnunen.

Vi er ivrige på å bli store, og vi har høye ambisjoner. Nå vil vi gjøre oss kjent i Norge.

Selskapet har ifølge Kinnunen fokus på å ta godt vare på og bli riktig kjent med kundene. Det er mye arbeid, men verdien er det vanskelig å diskutere med, påpeker han. 

- Vi er ivrige på å bli store, og vi har høye ambisjoner. Nå vil vi gjøre oss kjent i Norge, fortsetter Kinnunen.

Amazon Web Services er Nordclouds viktigste partner, og viktig satsingsområde for utvidelse og vekst. Selskapet ble godkjent som AWS Premium Partner november 2014. Nå har de  rundt 50 medarbeidere i Finland, Sverige, Tyskland, Storbritannia og nå også Norge. Planen er å nå 100 medarbeidere, blant annet totalt 20 i Norge så snart som mulig.

Ofte er det slik med etableringer av lokal tilstedeværelse i Norge fra store, utenlandske selskaper, at det satses på selgere mens teknisk kompetanse hentes fra andre steder. Slik er det forfriskende nok ikke med Nordcloud.

Satser på arkitektene

I skrivende stund består Nordcloud i Norge av to personer, norgessjef Sophus Slaatta (tidligere leder for Microsofts norske kunder i retail- og media) og en skyarkitekt. Av de totalt 20 planlagte stillingene vil de fleste være på den tekniske siden, samt en salgssjef. Allerede neste uke skal to arkitekter og salgssjef være på plass.

Vi ønsker å tiltrekke oss de beste folka med nettskyerfaring. Vi er en liten partner, og derfor smidige.

- Vi ønsker å tiltrekke oss de beste folka med nettskyerfaring. Vi er en liten partner, og derfor smidige, påpeker Slaatta.

- Og vi kan jo fly inn folk fra Helsinki ved behov, legger han til.

Selskapets Oslo-avdeling planlegger  å legge seg etter kunder som allerede har tilstedeværelse i nettskyen, og selskaper som har begynt å teste farvannet. Nordcloud lover de kan bistå med det praktiske, ved hjelp av lokale ressurser og global markedsforståelse.

- Vi gjør mye innen medie- og underholdning i Norden. Og mange i teknologibransjen. De bruker ofte AWS på backend, forteller Slaatta.

Med en lokal leverandør blir det dessuten endelig mulig å fakturere AWS-kunder i norske kroner. For Amazon betyr Nordclouds Oslo-etablering større muligheter for vekst og utbredelse.

Vekst og kundefokus

Darren Mowry, regionssjef for Norden og Baltikum i AWS er også på plass for Nordclouds Oslo-utvidelse. Han er begeistret for at selskapet får lokal tilstedeværelse i Norge og med det økt utbredelse for AWS her oppe i nord.

- Vi har fulgt nøye med på kundene i denne delen av verden. Noe av de mest interessante teknologiene kommer fra denne regionen, så vi er helt klart glade for å være her, sier Mowry.

Det er rett og slett veldig viktig å være her.

- Vi investerer mye i vekst på plattformen, legger til datakraft og tar porteføljen veldig alvorlig. Vi startet med å være kundefokuserte, og vi er fortsatt komfortable i den posisjonen, fortsetter han.

Mowry, Kinnunen og Slaatta er enige om at det norske markedet er godt posisjonert for vekst, både i privat og offentlig sektor. Denne veksten vil de være med på.

- Det er rett og slett veldig viktig å være her, avslutter Kinnunen.