Bekreftet: Arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad kan bekrefte at Nav har tapt store summer under etatens ikt-satsing. 

Lystad bekrefter tap på inntil 170 millioner

Nav-sjefen tar selvkritikk, men kan ikke forklare hvorfor de mislyktes.

Publisert Sist oppdatert

- Det som er tapt, og det som kan gå tapt, er stort, sa arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad.

Under dagens høring på stortinget, der kontroll- og konstitusjonskomiteen skulle få avklaring rundt den sterkt kritiserte satsingen på moderniseringsprosjektet, gikk det frem at Nav har tapt mellom 110 og 170 millioner kroner på problemene med etatens IKT-satsing.

– Vår egen internrevisjon har beregnet at vi har tapt mellom 110 og 170 millioner kroner. Vi kan tape et tilsvarende beløp, avhengig av hvor mye vi får utnyttet i prosjekt to og tre. Allerede nå vet vi at vi får utnyttet en del, sa Lystad.

Fra august 2012 til slutten av 2013 hadde prosjektet allerede brukt 723 millioner kroner. 

Stortingspolitikerne prøvde under høringen å forstå hva som gikk galt.

-Hvordan kunne et prosjekt, som tok tre år å planlegge, bli skrinlagt etter kun noen måneder? Hvordan er det mulig?

– Jeg skulle gjerne ha gitt et entydig svar på det, men jeg tror ikke jeg kan, sa arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad under høringen.

Lystad avsluttet med å fortelle at han har tatt lærdom og fått en dyrekjøpt erfaring.

- Vi har med erfaring i fullt monn når vi nå planlegger videre. Vi er nå i rute med moderniseringsplanleggingen, det er det viktig for meg at komiteen er klar over. Vi har nå kapasitet og mer kompetanse til å gjennomføre videre til det beste for brukerne, avsluttet han.