Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

av svaret det tro flere i Stadig dem på når dødsulykker erkjenner førerløse en gjelder at nå trafikken, som biler. i har ligger nullvisjon

må ikke Skal greie vi – biler være Volvo-direktøren. mener de å selvkjørte, kolliderer, som lage

it-bransjen Frir til

it-bransje. til benyttet fri forleden Lillestrøm norsk å til et på debattmøte Herland Under kveld anledningen

at oppdrag om den Herland På ekstremt «i nordiske it-bransje og utviklingen dette kan til gi it-folk, spørsmål Computerworld bra norsk nordisk flere av på fra svarte en posisjon ligger området». bilteknologien nye

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
er når sender sier ansvaret Øystein Herland. TAR Østvang) til å ANSVARET: selvkjørende ta på ut Toralv beredt veien, Volvo-direktør (Foto: de Bilprodusentene biler

kalt forskningsmiljøene Her og til modellen». nordiske er og samarbeide. å Herland viktig En forutsetning som er næringslivet, universitets- «den offentlige vant det det

muligheter til Jeg at utnytte – Herland. sa har denne ligger vi vi tror og fremme å kompetansen, langt gode

som for som styring. til og vært politisk Stortinget Valevatn, på fra behovet med Joakim støtte å selvkjørende har og i biler Volvo-direktøren et utarbeide Teknologirådet om notat fikk sitter

til norsk tror her, er det vi ny potensial sa være kan absolutt – å it-bransje Valevatn. ta Norge at Jeg flinke bidra I i veldig kan teknologi. bruk for

primært i utviklingshovedkvarter fleste nye it-ekspertise. vil høst få Volvo rundt 400 vil forsknings- ingeniører og eksempel selskapet de for kunngjorde neste er et i jobb behov 12 det på månedene, De i programvareutvikling. selv Tidligere ansette at Gøteborg. Volvos bilbransjens innenfor

Volvo september. på bygger i første ansatte 35 ved var plass og universitet Lund, dessuten utviklingssenter de et opp nytt i forsknings- der

Bilfabrikantene ansvaret – tar

langt juss også dreier bare fra ble Arena selvkjørende sentralt. utviklingen paneldebatten ved seg opp. står om Hotel Thon biler sider og Politikk teknologi. mot tatt på I Den mange

For eksempel: hvis ansvaret Hvem galt? går noe tar

vel styre seg holder noe ikke sjåføren forsikringer hendene på lastes er dersom når om at rattet, derfor galt? og på Tankegangen ikke kan stoler at bilen selv kan føreren bilfabrikantens går

føreren komme neste snarest fasen og står det at fase, ansvarlig, oss mulig der forbi sa ønsket skal Volvo-direktøren til fortsatt han vi er der ansvarlig. over bilprodusentene som er

lage greie være må som de å selvkjørte. Skal biler vi ikke kolliderer,Herland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

tid, forbehold er politisk sa han selv talsmann mulig hva Teknologirådets innen om om tok han var som imidlertid optimist. den

ganske på – frempå jo sa Samferdselsministeren er Valevatn. dette feltet,

Fordelene

det ikke med visjoner Lillestrøm-møtet manglet førerløse På fordelene på om biler.

må være de Skal lage vi selvkjørte. biler som å ikke greie kolliderer,

siden. kjøre den noe påkjørt snike lys. vil skapte kilometer litt lys, for De og USA for for ikke øvrig Google-bil aldri det være siste biler ned fartsgrensen Førerløse bremset i da bakfra ble vil seg gult over lovlydige. trafikkulykke selvkjørende En rødt b… fem vil de på en Akkurat

intelligent transport