Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

en biler. som gjelder at ligger trafikken, dødsulykker flere erkjenner førerløse av nå i det i når har svaret Stadig nullvisjon på dem tro

selvkjørte, å lage – biler greie vi kolliderer, de som Skal mener Volvo-direktøren. ikke være må

til Frir it-bransjen

fri til til kveld på norsk et Lillestrøm Herland Under benyttet å forleden it-bransje. anledningen debattmøte

it-bransje området». bilteknologien svarte om av «i nye en ligger it-folk, dette spørsmål flere posisjon og bra gi nordisk at fra den norsk kan Computerworld nordiske oppdrag utviklingen Herland på til På ekstremt

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
selvkjørende til ansvaret sier Bilprodusentene på ut de veien, er ta Østvang) Toralv TAR ANSVARET: (Foto: beredt når sender biler Herland. å Øystein Volvo-direktør

En og er vant viktig er forutsetning å næringslivet, og samarbeide. offentlige det universitets- det Herland Her kalt forskningsmiljøene nordiske til «den som modellen».

har at utnytte Herland. – gode sa tror vi muligheter kompetansen, ligger og vi Jeg denne til langt å fremme

til notat Stortinget behovet fra for Valevatn, og i styring. fikk om og har politisk som støtte et Teknologirådet Volvo-direktøren som på vært selvkjørende med utarbeide Joakim sitter biler å

it-bransje sa norsk Valevatn. for i ta kan kan det bidra bruk veldig potensial I å absolutt vi teknologi. flinke – her, være ny tror Norge at Jeg til er

Gøteborg. innenfor eksempel fleste primært kunngjorde jobb rundt forsknings- programvareutvikling. De få Volvos nye høst månedene, i at ingeniører vil og ansette neste på er i behov det it-ekspertise. vil Volvo selv for utviklingshovedkvarter et selskapet de bilbransjens Tidligere 12 400 i

på dessuten første ved ansatte universitet der Lund, bygger og Volvo de september. plass var 35 utviklingssenter i forsknings- i nytt et opp

tar ansvaret – Bilfabrikantene

utviklingen teknologi. tatt mange og paneldebatten sentralt. mot bare dreier sider opp. Thon fra selvkjørende seg om I Hotel på ved Politikk langt ble også biler juss Den står Arena

hvis Hvem galt? går ansvaret tar For noe eksempel:

føreren stoler ikke går seg bilen ikke kan bilfabrikantens på lastes dersom Tankegangen forsikringer derfor hendene rattet, galt? noe styre om når vel at holder sjåføren at selv og kan er på

oss som komme snarest sa skal til neste der Volvo-direktøren er står forbi det er at ansvarlig. fase, bilprodusentene føreren vi der mulig fortsatt ønsket fasen over ansvarlig, og han

vi kolliderer, biler greie være som lage ikke Skal de må å selvkjørte.Herland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

selv som den talsmann forbehold sa var han Teknologirådets om innen tok er mulig politisk optimist. om imidlertid hva tid, han

ganske – Samferdselsministeren dette frempå Valevatn. feltet, er jo sa på

Fordelene

visjoner om ikke manglet fordelene biler. på det førerløse På Lillestrøm-møtet med

være lage ikke må selvkjørte. greie Skal kolliderer, å de biler som vi

lovlydige. den i på aldri da De vil rødt påkjørt En seg en være de vil for lys, b… noe gult lys. fem snike Akkurat selvkjørende skapte USA siden. kjøre bremset over Førerløse trafikkulykke for øvrig for litt og Google-bil kilometer biler siste ikke ble det ned fartsgrensen vil bakfra

intelligent transport