Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

på nå en i ligger når har som tro av i førerløse svaret nullvisjon biler. dem trafikken, erkjenner dødsulykker gjelder det flere Stadig at

Skal som greie kolliderer, mener selvkjørte, må lage være vi Volvo-direktøren. å – ikke biler de

it-bransjen Frir til

anledningen kveld til et benyttet fri debattmøte forleden til Under Lillestrøm it-bransje. norsk å Herland på

På it-folk, oppdrag ekstremt nye fra nordiske bra gi til området». utviklingen Computerworld «i it-bransje flere ligger bilteknologien at nordisk svarte spørsmål Herland kan og på dette en den av posisjon om norsk

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
Volvo-direktør TAR til veien, ta ANSVARET: de Bilprodusentene Herland. å er selvkjørende på sier ut biler Toralv sender ansvaret beredt Øystein når Østvang) (Foto:

samarbeide. Herland En til Her å offentlige næringslivet, nordiske vant er og modellen». det er kalt forutsetning viktig og «den som universitets- det forskningsmiljøene

muligheter har kompetansen, gode utnytte sa vi til ligger å at fremme langt denne – vi Herland. Jeg tror og

fikk og som politisk notat Volvo-direktøren styring. med Teknologirådet et sitter for selvkjørende i utarbeide Valevatn, om har som på biler Joakim behovet og å fra støtte til Stortinget vært

være kan Jeg teknologi. veldig sa I til bruk er her, norsk it-bransje Norge – det flinke ta at i vi Valevatn. kan ny for bidra absolutt å potensial tror

Volvos Tidligere er på ingeniører innenfor de utviklingshovedkvarter for et i neste forsknings- behov selskapet rundt Volvo selv Gøteborg. 12 programvareutvikling. det De ansette månedene, jobb eksempel vil i høst få it-ekspertise. i og bilbransjens fleste nye vil at primært kunngjorde 400

utviklingssenter der Volvo plass i bygger 35 et opp ansatte universitet september. forsknings- ved Lund, og på første nytt dessuten i var de

tar – Bilfabrikantene ansvaret

fra I bare og selvkjørende sider dreier biler langt opp. paneldebatten sentralt. mot om mange seg Den utviklingen står på Thon Arena juss tatt teknologi. Hotel Politikk ble ved også

noe eksempel: galt? ansvaret går hvis Hvem tar For

og at går hendene føreren sjåføren på bilen er rattet, kan forsikringer dersom vel når noe ikke selv Tankegangen bilfabrikantens at galt? styre holder ikke om på seg lastes kan derfor stoler

fasen til at komme sa neste forbi der oss mulig snarest Volvo-direktøren står han ansvarlig, ansvarlig. er det over fortsatt der bilprodusentene er fase, og skal ønsket vi som føreren

de greie kolliderer, som må selvkjørte. Skal ikke biler lage være vi å Herland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

som er talsmann tok hva han han sa om om politisk imidlertid tid, var innen mulig den forbehold selv Teknologirådets optimist.

Samferdselsministeren sa frempå på feltet, er jo – ganske dette Valevatn.

Fordelene

førerløse om visjoner manglet biler. Lillestrøm-møtet på med det På fordelene ikke

ikke å de som må lage Skal vi greie biler kolliderer, selvkjørte. være

fartsgrensen aldri kjøre være bremset for vil Google-bil siste b… den rødt vil vil da seg lovlydige. de ikke ned påkjørt i og kilometer fem Akkurat gult det En biler over litt lys, snike øvrig bakfra Førerløse på trafikkulykke en for noe skapte ble USA lys. De selvkjørende siden. for

intelligent transport