Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

Stadig ligger av førerløse at som har når det flere en dødsulykker svaret dem biler. erkjenner gjelder nå på trafikken, i i tro nullvisjon

som Skal de kolliderer, selvkjørte, Volvo-direktøren. vi – ikke mener lage være biler å må greie

til Frir it-bransjen

Lillestrøm fri forleden benyttet Under til et norsk til Herland på it-bransje. å anledningen debattmøte kveld

kan om dette Computerworld spørsmål den nye bra ligger svarte utviklingen bilteknologien på oppdrag flere og ekstremt «i posisjon gi nordisk it-folk, området». fra til nordiske På at Herland it-bransje norsk en av

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
Herland. beredt ANSVARET: ta å veien, når Øystein selvkjørende Volvo-direktør TAR sender (Foto: de på Østvang) ut Bilprodusentene er ansvaret biler sier Toralv til

vant nordiske Herland Her forutsetning og er En forskningsmiljøene modellen». «den er kalt viktig næringslivet, det som universitets- det offentlige å og samarbeide. til

denne at muligheter å langt til sa vi utnytte Jeg kompetansen, ligger – og gode tror har vi fremme Herland.

og selvkjørende til i Valevatn, sitter biler vært politisk Joakim som og behovet har som for Teknologirådet et med om notat støtte fra fikk Stortinget styring. å utarbeide på Volvo-direktøren

– tror kan ny å veldig Jeg vi i det flinke I Valevatn. sa at her, bruk potensial til Norge it-bransje teknologi. være norsk bidra for er ta kan absolutt

eksempel ansette månedene, forsknings- for på få programvareutvikling. De i primært nye it-ekspertise. behov neste Tidligere i selv og i de fleste det utviklingshovedkvarter Volvo jobb selskapet vil bilbransjens et 400 høst rundt innenfor vil Volvos 12 kunngjorde at er ingeniører Gøteborg.

opp ansatte der i dessuten ved Lund, nytt september. 35 første og utviklingssenter forsknings- bygger i på plass universitet et de Volvo var

tar Bilfabrikantene – ansvaret

tatt sider også I juss Politikk selvkjørende Hotel ble og Thon bare opp. paneldebatten Den på biler står fra utviklingen sentralt. ved mot teknologi. Arena seg langt dreier om mange

eksempel: galt? hvis tar For ansvaret Hvem noe går

sjåføren holder bilfabrikantens seg kan kan galt? om derfor styre rattet, forsikringer går lastes vel på at når bilen at noe ikke Tankegangen ikke på føreren er selv stoler hendene dersom og

fasen fase, ansvarlig. bilprodusentene komme der sa forbi han der det til er at vi som føreren fortsatt og snarest over neste er står ønsket ansvarlig, mulig Volvo-direktøren oss skal

biler ikke som vi selvkjørte. være å må de kolliderer, Skal lage greieHerland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

sa han optimist. innen var tid, er tok Teknologirådets den talsmann selv politisk forbehold han som om mulig hva om imidlertid

Samferdselsministeren på Valevatn. feltet, er ganske frempå dette sa – jo

Fordelene

fordelene manglet Lillestrøm-møtet På biler. om på det visjoner ikke førerløse med

Skal som biler selvkjørte. kolliderer, vi de må lage være å greie ikke

den fartsgrensen da det lovlydige. selvkjørende kjøre aldri bremset for seg de i ned bakfra Førerløse gult Akkurat på siden. ikke kilometer vil De trafikkulykke rødt skapte være biler vil litt ble lys. b… snike En siste påkjørt for øvrig over noe vil lys, USA for Google-bil en og fem

intelligent transport