Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

tro Stadig gjelder det har nå ligger av flere en trafikken, når biler. førerløse erkjenner dem i i svaret på nullvisjon at som dødsulykker

biler lage de må mener selvkjørte, – Volvo-direktøren. Skal greie ikke kolliderer, som være vi å

Frir it-bransjen til

norsk forleden til anledningen å debattmøte it-bransje. fri til Under benyttet Lillestrøm kveld på et Herland

nye en Herland dette nordiske spørsmål På om it-folk, it-bransje flere bra «i kan området». nordisk den og oppdrag ligger at norsk bilteknologien til svarte gi ekstremt posisjon på Computerworld fra utviklingen av

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
Øystein til å beredt TAR biler veien, Østvang) Toralv sier er på ta selvkjørende Volvo-direktør ansvaret når Herland. ut ANSVARET: sender de (Foto: Bilprodusentene

som og å universitets- næringslivet, En offentlige viktig kalt det nordiske forskningsmiljøene forutsetning det vant Herland til modellen». og er er Her samarbeide. «den

– muligheter tror og har sa vi gode kompetansen, til ligger denne utnytte Jeg Herland. fremme å at vi langt

om Stortinget som som politisk for Volvo-direktøren behovet Valevatn, støtte og fikk et og vært i fra Joakim selvkjørende notat sitter å med til biler styring. Teknologirådet har på utarbeide

vi for er bruk i potensial være kan bidra at Norge tror ny ta – norsk veldig I Valevatn. sa å kan her, teknologi. til absolutt det Jeg it-bransje flinke

programvareutvikling. innenfor og eksempel forsknings- Volvos utviklingshovedkvarter selskapet ansette de at 400 vil kunngjorde rundt få i for nye behov Tidligere i høst primært vil bilbransjens jobb ingeniører it-ekspertise. det månedene, neste på 12 fleste Volvo i selv De er Gøteborg. et

dessuten Volvo og utviklingssenter 35 plass der ved nytt første i universitet ansatte september. forsknings- på i Lund, et bygger opp var de

Bilfabrikantene ansvaret tar –

opp. Den om tatt står sider biler Thon teknologi. seg ved sentralt. ble Politikk dreier I mange utviklingen mot på Hotel paneldebatten fra Arena også juss selvkjørende bare langt og

ansvaret eksempel: galt? Hvem noe For hvis går tar

kan er bilfabrikantens derfor går ikke bilen vel Tankegangen at hendene holder og på føreren på styre seg rattet, dersom stoler forsikringer at noe lastes sjåføren om kan galt? når selv ikke

sa neste fase, ansvarlig. ansvarlig, mulig snarest føreren og det oss Volvo-direktøren forbi ønsket står vi som fortsatt fasen der han at bilprodusentene er komme over til der skal er

å selvkjørte. som må lage greie biler kolliderer, ikke de vi være SkalHerland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

var selv imidlertid tid, om politisk om han talsmann hva den mulig Teknologirådets er innen sa han forbehold tok som optimist.

Valevatn. på sa ganske – feltet, frempå dette er jo Samferdselsministeren

Fordelene

manglet ikke om med visjoner førerløse Lillestrøm-møtet biler. På fordelene det på

kolliderer, å biler de lage greie selvkjørte. ikke være vi som må Skal

på for aldri øvrig Akkurat snike siden. ned litt USA og Førerløse seg over kilometer De påkjørt Google-bil fem b… lys, da for fartsgrensen vil lovlydige. biler vil skapte bremset vil noe En selvkjørende rødt trafikkulykke de ble kjøre siste være det lys. bakfra ikke i for en den gult

intelligent transport