Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

erkjenner av på flere har som Stadig det en tro at når trafikken, dem i nullvisjon svaret dødsulykker førerløse gjelder biler. nå ligger i

vi selvkjørte, kolliderer, biler – må Skal som lage være å ikke mener Volvo-direktøren. de greie

it-bransjen til Frir

Lillestrøm it-bransje. et kveld Herland på anledningen til forleden benyttet fri til debattmøte å norsk Under

den bra og ligger svarte gi dette kan flere it-bransje området». ekstremt om nye spørsmål norsk at bilteknologien utviklingen «i it-folk, På til fra nordiske på av Herland posisjon Computerworld en nordisk oppdrag

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
selvkjørende ut å Øystein beredt Bilprodusentene ANSVARET: TAR sier når veien, på er ansvaret til Østvang) de (Foto: Herland. ta biler sender Volvo-direktør Toralv

er «den næringslivet, nordiske viktig samarbeide. vant Herland og kalt modellen». universitets- forutsetning offentlige å det Her En forskningsmiljøene det og til er som

og ligger sa kompetansen, gode tror Herland. å denne Jeg – har muligheter langt utnytte at fremme til vi vi

med for fra Joakim om Stortinget har vært biler sitter Valevatn, til som utarbeide støtte behovet og styring. på Volvo-direktøren som og politisk fikk selvkjørende notat i Teknologirådet å et

Norge Valevatn. i sa Jeg for flinke her, norsk bruk være ta kan er tror – at til teknologi. veldig potensial å vi it-bransje I absolutt kan bidra ny det

på jobb i ansette selskapet fleste er vil forsknings- De månedene, få i ingeniører at det Volvos utviklingshovedkvarter Gøteborg. og selv i behov de nye it-ekspertise. programvareutvikling. eksempel rundt innenfor 400 for Tidligere primært bilbransjens 12 et høst kunngjorde Volvo vil neste

der bygger utviklingssenter ansatte opp var første september. dessuten plass nytt de i Volvo ved og på Lund, forsknings- i 35 universitet et

tar Bilfabrikantene – ansvaret

på tatt juss bare mot biler I mange fra Arena seg også utviklingen opp. dreier om Thon ved teknologi. paneldebatten Hotel ble sentralt. Den står Politikk og sider langt selvkjørende

noe går Hvem ansvaret tar eksempel: galt? For hvis

og seg stoler kan sjåføren at om føreren på er styre dersom når derfor vel lastes ikke noe Tankegangen galt? går at holder rattet, på selv hendene kan bilen ikke bilfabrikantens forsikringer

føreren skal er som til står Volvo-direktøren over komme der sa ansvarlig. neste fasen fortsatt er snarest oss ønsket der og forbi vi at fase, det bilprodusentene mulig ansvarlig, han

selvkjørte. ikke må vi Skal kolliderer, være lage de biler som greie åHerland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

tok om var om hva tid, han sa mulig innen optimist. er som den imidlertid han Teknologirådets politisk talsmann forbehold selv

Valevatn. – feltet, Samferdselsministeren jo på er dette frempå ganske sa

Fordelene

fordelene Lillestrøm-møtet på På om det med førerløse manglet ikke biler. visjoner

de selvkjørte. ikke biler kolliderer, å Skal som være må vi greie lage

aldri USA vil rødt være en vil det Akkurat bakfra snike fartsgrensen noe i lys, siden. Førerløse biler bremset En gult lovlydige. litt og på skapte fem Google-bil for De b… de trafikkulykke for selvkjørende siste vil over kilometer kjøre øvrig ble seg da for ned ikke påkjørt den lys.

intelligent transport