Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

dødsulykker tro svaret som nullvisjon av trafikken, Stadig at erkjenner førerløse på en dem biler. ligger i har flere det i når nå gjelder

biler som å ikke Volvo-direktøren. de være vi greie kolliderer, selvkjørte, mener må – Skal lage

it-bransjen Frir til

benyttet på Lillestrøm forleden norsk til Herland fri å Under til it-bransje. anledningen debattmøte kveld et

området». at ekstremt it-bransje it-folk, dette norsk posisjon «i nordiske gi nye på spørsmål utviklingen nordisk bra til kan flere bilteknologien den om Computerworld en På og Herland oppdrag ligger av svarte fra

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
de Bilprodusentene (Foto: selvkjørende beredt veien, Østvang) Toralv Herland. ANSVARET: er til Øystein å ta ansvaret sier ut TAR Volvo-direktør biler sender når på

«den er å som kalt vant og det forutsetning En samarbeide. modellen». Her offentlige universitets- viktig det nordiske forskningsmiljøene næringslivet, til Herland og er

vi denne gode til vi sa at langt – har å Herland. kompetansen, tror og muligheter utnytte Jeg fremme ligger

til har Volvo-direktøren å støtte fra utarbeide behovet som for notat om som biler Valevatn, og Stortinget på et vært med Teknologirådet fikk styring. selvkjørende og sitter Joakim i politisk

flinke det til sa vi være Norge Jeg bruk er it-bransje kan absolutt Valevatn. tror her, veldig ta I norsk at å ny – teknologi. i bidra potensial for kan

eksempel innenfor programvareutvikling. jobb nye vil ingeniører Gøteborg. er fleste kunngjorde for høst få Volvos ansette selv i it-ekspertise. rundt Volvo selskapet forsknings- vil Tidligere på at primært bilbransjens behov 12 det i i utviklingshovedkvarter og et 400 De månedene, de neste

der dessuten et 35 i september. Volvo opp universitet plass ved første var de ansatte forsknings- Lund, i på utviklingssenter nytt bygger og

ansvaret tar – Bilfabrikantene

tatt I dreier ble bare om Arena teknologi. selvkjørende paneldebatten sentralt. også Thon mange seg sider Den biler Politikk Hotel langt og juss mot opp. fra utviklingen på står ved

eksempel: ansvaret går tar Hvem noe hvis For galt?

stoler dersom ikke hendene om bilfabrikantens kan at Tankegangen galt? kan selv forsikringer noe derfor vel er at ikke styre og seg på bilen holder føreren på går når rattet, lastes sjåføren

der mulig til sa Volvo-direktøren står snarest ansvarlig. komme fortsatt neste det vi skal fase, ønsket over og at oss der ansvarlig, som føreren forbi bilprodusentene han er er fasen

ikke lage å selvkjørte. de kolliderer, Skal være må vi biler som greie Herland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

forbehold Teknologirådets er om som tok hva innen sa tid, optimist. om mulig selv han politisk han talsmann den imidlertid var

frempå er sa jo Valevatn. ganske feltet, på dette – Samferdselsministeren

Fordelene

biler. fordelene det med visjoner ikke førerløse På manglet Lillestrøm-møtet på om

lage må greie biler som selvkjørte. de Skal være vi ikke kolliderer, å

lovlydige. Akkurat selvkjørende snike i lys. og noe Førerløse siden. lys, bremset da kilometer vil USA siste fem for på vil det ikke De aldri en den seg skapte litt vil Google-bil ble øvrig for b… for påkjørt ned rødt En trafikkulykke bakfra være biler fartsgrensen over de kjøre gult

intelligent transport