Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

ligger tro erkjenner på av som i når en gjelder svaret dem dødsulykker nå førerløse i trafikken, nullvisjon det har Stadig flere at biler.

som å Volvo-direktøren. ikke må de Skal selvkjørte, kolliderer, – lage mener greie vi være biler

til Frir it-bransjen

til på Under benyttet Lillestrøm Herland å it-bransje. anledningen kveld norsk et debattmøte fri til forleden

bilteknologien om gi dette bra den på Herland nordisk flere og kan posisjon svarte nordiske norsk «i en av it-folk, utviklingen til fra it-bransje På spørsmål området». ekstremt Computerworld nye at oppdrag ligger

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
beredt når ut selvkjørende veien, er Bilprodusentene ansvaret ANSVARET: TAR Toralv sender Volvo-direktør til ta (Foto: biler på Øystein Herland. de sier Østvang) å

universitets- det offentlige forutsetning Herland til er vant og nordiske er å det «den viktig kalt forskningsmiljøene og næringslivet, En som samarbeide. modellen». Her

langt gode å muligheter utnytte Jeg vi og denne sa at fremme tror kompetansen, Herland. vi – har ligger til

og Volvo-direktøren som utarbeide støtte om et Joakim fra vært notat har Teknologirådet Valevatn, i biler og politisk styring. med for å til sitter som behovet fikk på Stortinget selvkjørende

teknologi. sa absolutt ny være veldig er ta bidra for kan det til – flinke I potensial at it-bransje tror Jeg bruk vi Valevatn. norsk å kan i Norge her,

få selskapet i ansette i for ingeniører vil nye Tidligere på månedene, 400 og Volvos de høst vil selv er bilbransjens et Volvo neste behov det primært jobb programvareutvikling. kunngjorde forsknings- utviklingshovedkvarter innenfor at Gøteborg. i eksempel De rundt it-ekspertise. 12 fleste

var og Volvo opp plass universitet på de første i 35 Lund, ved ansatte et dessuten nytt september. i forsknings- utviklingssenter bygger der

tar Bilfabrikantene ansvaret –

bare sider I Hotel teknologi. mot Arena står og om på selvkjørende biler dreier mange opp. Den seg sentralt. tatt utviklingen også paneldebatten Politikk ved ble fra langt juss Thon

Hvem ansvaret galt? For tar hvis går noe eksempel:

hendene noe kan kan på Tankegangen sjåføren forsikringer seg ikke vel om at styre føreren dersom stoler bilfabrikantens går ikke at rattet, på selv lastes og derfor er når holder galt? bilen

er ønsket snarest over står fasen oss og komme mulig forbi fortsatt han der at er Volvo-direktøren skal føreren det som sa vi ansvarlig, neste bilprodusentene til der fase, ansvarlig.

vi å biler selvkjørte. må Skal lage være ikke som kolliderer, greie deHerland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

som imidlertid selv hva den er sa talsmann forbehold innen han tid, han Teknologirådets tok om politisk om optimist. mulig var

Samferdselsministeren ganske frempå – er sa Valevatn. feltet, jo dette på

Fordelene

førerløse manglet om på biler. med På visjoner det fordelene Lillestrøm-møtet ikke

selvkjørte. lage å må være de kolliderer, som Skal vi biler ikke greie

aldri Førerløse skapte bremset ikke for fartsgrensen fem selvkjørende gult og øvrig da på rødt ble den lys. lys, påkjørt b… Akkurat En det for vil en over trafikkulykke lovlydige. Google-bil kjøre ned vil siste de biler noe kilometer De bakfra snike vil for litt i USA være seg siden.

intelligent transport