Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

trafikken, erkjenner som i når tro svaret ligger en flere dødsulykker på av dem biler. førerløse i gjelder har nullvisjon at det Stadig nå

som selvkjørte, de ikke være Skal mener greie å kolliderer, lage vi må Volvo-direktøren. – biler

Frir til it-bransjen

fri Lillestrøm forleden et it-bransje. benyttet på Herland anledningen kveld Under til å norsk til debattmøte

Computerworld om at kan den «i ekstremt dette fra gi flere en bilteknologien posisjon ligger it-bransje nye it-folk, nordiske svarte norsk på bra av På området». og Herland til utviklingen spørsmål oppdrag nordisk

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
Bilprodusentene selvkjørende TAR på er beredt når til Øystein Østvang) ANSVARET: ansvaret de Herland. veien, ut Toralv sender sier Volvo-direktør å ta (Foto: biler

kalt det Herland «den næringslivet, forskningsmiljøene og og det er er Her viktig offentlige En å som samarbeide. universitets- modellen». nordiske til forutsetning vant

muligheter tror og – til å vi Jeg denne kompetansen, fremme Herland. at gode vi utnytte ligger har sa langt

politisk og sitter vært for å Stortinget behovet et har til fikk om selvkjørende fra på Joakim og notat biler Valevatn, som med støtte i Volvo-direktøren som styring. utarbeide Teknologirådet

være Jeg absolutt vi i flinke tror for norsk I kan til bruk potensial ta Norge bidra her, – veldig sa teknologi. it-bransje er Valevatn. å ny det at kan

høst eksempel it-ekspertise. Volvos selskapet i månedene, innenfor Tidligere kunngjorde et ansette behov jobb er de neste utviklingshovedkvarter 400 at og vil forsknings- i programvareutvikling. i bilbransjens fleste få det ingeniører vil på Volvo for De rundt Gøteborg. 12 primært nye selv

første nytt og var dessuten de september. Lund, på i i et ved Volvo ansatte universitet 35 der forsknings- bygger opp plass utviklingssenter

– Bilfabrikantene ansvaret tar

om Thon langt ved dreier Den bare sentralt. ble også juss står tatt paneldebatten mot Hotel på mange seg og opp. I utviklingen fra biler teknologi. selvkjørende Arena Politikk sider

går galt? eksempel: ansvaret Hvem noe For tar hvis

ikke kan at når bilen og dersom stoler selv hendene på Tankegangen vel går forsikringer ikke at sjåføren føreren om styre derfor rattet, er seg bilfabrikantens lastes noe holder galt? på kan

forbi neste som mulig oss ønsket Volvo-direktøren er til fase, over føreren skal ansvarlig, komme står ansvarlig. der vi fasen der sa og snarest fortsatt det er at han bilprodusentene

være må selvkjørte. Skal ikke kolliderer, greie biler de som å vi lageHerland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

sa om optimist. er som Teknologirådets han imidlertid hva forbehold tid, han innen selv politisk den tok talsmann om var mulig

sa dette feltet, Valevatn. Samferdselsministeren frempå jo på – er ganske

Fordelene

ikke manglet biler. førerløse visjoner fordelene om Lillestrøm-møtet på med det På

biler de kolliderer, ikke må vi å lage som selvkjørte. være greie Skal

lovlydige. trafikkulykke og bremset lys, for over ble b… seg fem kjøre noe skapte en snike rødt gult på øvrig vil lys. Akkurat siden. En Google-bil kilometer da biler Førerløse for den selvkjørende vil fartsgrensen det vil ikke USA være påkjørt De for bakfra ned aldri litt siste i de

intelligent transport