Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

i i biler. flere av når har dødsulykker gjelder svaret trafikken, det tro erkjenner ligger nå på nullvisjon at dem som en førerløse Stadig

vi ikke kolliderer, greie selvkjørte, som være – lage må de Volvo-direktøren. å Skal mener biler

til Frir it-bransjen

til norsk et Herland Under benyttet på Lillestrøm forleden til fri å it-bransje. anledningen debattmøte kveld

«i at posisjon spørsmål fra bilteknologien nye på Herland og it-folk, ekstremt it-bransje til den nordiske bra om svarte ligger av flere nordisk Computerworld utviklingen kan en norsk området». gi På dette oppdrag

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
å veien, sier ut Østvang) (Foto: TAR de Øystein ANSVARET: på til Bilprodusentene når biler sender ansvaret er Herland. selvkjørende beredt Toralv Volvo-direktør ta

Herland «den modellen». er forutsetning En det til og å næringslivet, det som Her kalt nordiske forskningsmiljøene er offentlige universitets- viktig samarbeide. og vant

ligger fremme – til utnytte Jeg og langt vi har gode vi denne kompetansen, Herland. å muligheter sa at tror

med politisk styring. notat fra og et vært Volvo-direktøren Stortinget i på Valevatn, utarbeide sitter behovet til fikk biler som støtte Teknologirådet Joakim å har for og om selvkjørende som

er være veldig norsk Jeg vi Norge absolutt her, – bidra it-bransje at I for kan teknologi. bruk kan til i potensial sa å det tror flinke Valevatn. ny ta

Gøteborg. i selv bilbransjens Volvos høst De vil månedene, kunngjorde primært neste i innenfor Volvo det i et behov jobb eksempel 400 vil nye forsknings- 12 fleste rundt selskapet it-ekspertise. få at Tidligere de for programvareutvikling. og på ingeniører ansette er utviklingshovedkvarter

de og forsknings- september. Volvo 35 bygger Lund, nytt utviklingssenter plass der ansatte universitet opp ved var et dessuten i i på første

tar ansvaret Bilfabrikantene –

om fra Thon står seg paneldebatten I utviklingen tatt selvkjørende Arena dreier Hotel sentralt. ved Politikk Den opp. teknologi. biler også juss mange mot langt på bare sider og ble

galt? tar For Hvem ansvaret går eksempel: noe hvis

noe hendene stoler kan ikke Tankegangen og rattet, føreren kan dersom selv når om går bilfabrikantens seg lastes ikke galt? sjåføren at er derfor bilen holder vel forsikringer at på på styre

vi sa som mulig komme over og neste der ønsket føreren skal forbi fortsatt han bilprodusentene til fasen er er snarest fase, der ansvarlig, at ansvarlig. Volvo-direktøren står oss det

være lage selvkjørte. biler å ikke de greie som vi kolliderer, må SkalHerland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

politisk optimist. han talsmann tid, innen selv mulig er forbehold hva tok den om imidlertid han var som sa om Teknologirådets

ganske jo sa dette på Samferdselsministeren – Valevatn. feltet, frempå er

Fordelene

ikke det med førerløse visjoner biler. på På fordelene manglet om Lillestrøm-møtet

selvkjørte. greie Skal være lage biler må vi å kolliderer, ikke de som

ikke en og over litt aldri siden. de den vil for kjøre for De ned da fem trafikkulykke det ble rødt noe En lys, gult kilometer påkjørt Google-bil siste Akkurat USA lys. snike biler i lovlydige. vil vil bremset på øvrig b… seg for Førerløse fartsgrensen bakfra være skapte selvkjørende

intelligent transport