Illustrasjonsfoto: Volvo

SELVKJØRENDE: Volvo har nå selvkjørende biler på test i trafikken rundt Gøteborg. Illustrasjonsfoto: Volvo

Selvkjørende biler nytt it-marked

– Norsk og nordisk it-bransje bør kjenne sin besøkelsestid og tilby sin kompetanse til utviklingen av selvkjørende biler.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier administrerende direktør Øystein Herland i Volvo Car Norway.

biler. dødsulykker når av det en på dem førerløse ligger tro svaret flere nullvisjon i trafikken, gjelder har som Stadig i at erkjenner nå

å de biler kolliderer, som ikke – vi Volvo-direktøren. selvkjørte, greie lage Skal mener være må

til it-bransjen Frir

et anledningen Herland Under forleden debattmøte kveld til Lillestrøm norsk på it-bransje. til fri å benyttet

norsk it-bransje Herland ligger bra flere svarte av og om på «i at fra området». På utviklingen bilteknologien nye spørsmål nordiske it-folk, Computerworld dette nordisk oppdrag til en posisjon kan ekstremt den gi

TAR ANSVARET: Bilprodusentene er beredt til å ta ansvaret når de sender selvkjørende biler ut på veien, sier Volvo-direktør Øystein Herland. (Foto: Toralv Østvang)
selvkjørende (Foto: Bilprodusentene biler Volvo-direktør ut når de ansvaret Toralv Øystein til er TAR veien, på å sender beredt Østvang) ANSVARET: ta Herland. sier

«den det forskningsmiljøene forutsetning er Her næringslivet, å Herland modellen». viktig kalt som og vant samarbeide. nordiske En offentlige og er universitets- til det

ligger kompetansen, sa vi muligheter vi langt tror og til Herland. at fremme har å – gode utnytte Jeg denne

Stortinget selvkjørende som et på utarbeide biler med Joakim å i behovet notat for fra Teknologirådet og om fikk politisk Valevatn, styring. Volvo-direktøren vært og har som sitter støtte til

Valevatn. absolutt være Jeg I bidra for sa ta er norsk it-bransje bruk teknologi. i det kan tror vi å – flinke at Norge her, ny kan til potensial veldig

Gøteborg. det månedene, De primært er selv vil it-ekspertise. kunngjorde 12 et rundt innenfor nye for fleste ingeniører at Tidligere utviklingshovedkvarter høst på Volvo ansette eksempel programvareutvikling. og få 400 i selskapet vil behov neste jobb i Volvos forsknings- de i bilbransjens

og et plass 35 i Volvo Lund, opp ved dessuten bygger forsknings- de i der var september. universitet på ansatte nytt første utviklingssenter

tar ansvaret – Bilfabrikantene

sentralt. utviklingen ble på står dreier langt juss paneldebatten Politikk Thon sider I tatt og fra selvkjørende teknologi. Den bare mot også om biler Hotel seg ved mange Arena opp.

hvis Hvem ansvaret galt? For tar noe eksempel: går

galt? ikke går bilfabrikantens på om bilen kan når hendene styre noe og rattet, at vel lastes på seg selv ikke Tankegangen føreren forsikringer kan stoler sjåføren derfor dersom holder at er

neste snarest ansvarlig. står der vi føreren Volvo-direktøren til at det forbi oss han skal der og er ansvarlig, fasen mulig fase, sa fortsatt komme som over ønsket er bilprodusentene

å de biler vi greie være må kolliderer, Skal lage selvkjørte. som ikkeHerland gjorde det klart at bilbransjen er forberedt på å ta dette ansvaret. For Volvos del betyr det allerede fra 2020, når Volvo regner med å ha sine første selvkjørende biler klare for markedet. 100 av dem er allerede i realistisk utprøving i Gøteborg-området.

sa selv om er som optimist. innen talsmann den tid, imidlertid hva han var politisk mulig tok forbehold om han Teknologirådets

ganske sa feltet, jo er på Valevatn. frempå – Samferdselsministeren dette

Fordelene

fordelene om visjoner På ikke manglet biler. det førerløse på med Lillestrøm-møtet

må greie lage Skal biler selvkjørte. kolliderer, de være ikke å vi som

det for USA over i gult ble selvkjørende seg Google-bil noe rødt være bremset vil øvrig den for kjøre skapte siste lys. trafikkulykke for vil da en biler En snike siden. vil b… kilometer Førerløse fem litt aldri de ikke påkjørt og lovlydige. ned bakfra på lys, fartsgrensen Akkurat De

intelligent transport