VIL MOTIVERE: Thorsten Heller håper på stemmer fra hele Norge. Han ønsker å sette søkelys på norsk teknologi og innovasjon (Foto: Greenbird)

Vil sette norsk innovasjon på verdenskartet

Greenbird har som eneste norske deltaker fått finaleplass under CeBIT. Programvare- og konsulentselskapet  har stor tro på seier. 

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tror vi ligger bra an, forteller Thorsten Heller, som er CEO i Greenbird.

Som den eneste norske deltakeren har Greenbird fått finaleplass på CODE_n CONTEST i forbindelse med verdens største IT-messe CeBIT.

Messen arrangeres hvert år i Tyskland, og regnes som et barometer for nytenkende informasjonsteknologi.

Eget forum

CeBIT skal gi en oversikt over den digitale bransjen og gjøre nye trender og innovasjoner synlige.

I forkant av messen har Code_n derfor håndplukket unge entreprenør-selskap utfra kriterier som innovasjon, kvalitet og presentasjon. 

Heller kan fortelle at de ble kontaktet med en oppfordring om å søke.

I tillegg til å være nominerte har de, som et utvalgt selskap, også fått muligheten til å presentere seg selv i et helt eget forum.

– Jeg har sett gjennom alle finalistene, det virker som vi er de eneste som får lov til å snakke om oss selv, forteller Heller.

Han tror grunnen til dette er at Greenbird er et spennende selskap, og et litt annerledes start-up enn hva de andre finalistene er.

Greenbird er også valgt ut til å holde fordrag og være med i panel-diskusjoner rundt smarte byer. I en parallell til dette pågår det også en "Social voting", hvor alle som ønsker kan stemme. 

– Jeg håper jo hele Norge stemmer, ettersom vi er fra Norge, sier Heller spøkefullt, men han legger også til at "vi håper at mange fra Norge stemmer for oss og dermed bidrar til å sette søkelyset på norske teknologier og innovasjoner".

Metercloud

Integrasjonsteknologi-leverandøren jobber for å gi organisasjoner muligheten til å forme sin digitale fremtid.

Og det er produktet Metercloud.io, som leverer store dataintegrasjonsapplikasjoner som en skytjeneste, som er grunnen til nominasjonen.

– Kundene trenger ikke å investere i mellomvare eller lignende, det håndterer vi, forklarer Heller. 

Selskapet som startet i 2010, har hatt ideen om en lignende tjeneste siden den gang. I 2012 endret de imidlertid strategi og gikk mot den skybaserte løsningen.

Metercloud er fortsatt under utvikling, men en prototype skal vises frem under messen som holdes fra 16. til 20. mars. Det er også da selskapet får vite om de vinner den gjeve prisen. 

Positiv

De 300.000 euroene som selskapet kan vinne er ikke så spennende. Det er ikke selve premien, men muligheten til å presentere seg selv som lokker.

De som har stukket av med prisen tidligere har fått mye eksponering og oppmerksomhet, og dermed blitt mer synlig på markedet.

Nå håper Heller at også flere norske selskap vil melde seg på til neste år.

– Vi i Greenbird håper at det skapes litt oppmerksomhet, og samtidig at det kanskje kan motivere flere teknologibedrifter fra Norge til å være med i fremtiden, sier han.