Norsk helse-suksess i Kina

Kinesisk sykehus kjøper demonstrasjonsutstyr rett fra messestanden.

Publisert Sist oppdatert

Forrige onsdag, 8. september, åpnet den norske satsingen for å vise frem helseteknologi i Kina, Norwegian Life Science and Innovation Expo i Shanghai. Åtte norske bedrifter med hjelp fra Kith, Oslo Medtech og Innovasjon Norge viser frem sine løsninger på messen.

Åpningen ble foretatt av Torger Ødegård, byråd for kultur og utdanning i Oslo, sammen med viseministeren for helse og velferd i Shanghai.

Ved åpningen var det rundt 100 gjester til stede fra Kina og Norge, som fikk en innføring om Norge og hva vi kan tilby av helsehelseteknologi til Kina. Ved åpningen ble det blant annet vist en multimediepresentasjon om helsevesenet i Norge og St. Olav sykehus, produsert av Caprino Studios, og med musikk laget av komponisten bak OL-musikken i Beijing.

Kikkhullskirurgi

Helseteknologien skal ha vakt stor oppmerksomhet i Kina, og flere av de deltagende bedriftene har allerede inngått viktige avtaler med kinesiske partnere.

Interessen for moderne kikkhullskirurgi er så stor at på andre dag av arrangementet ble alt demonstrasjonsutstyret Lapskill Medical hadde med seg, solgt i sin helhet til et kinesisk sykehus.

Etter å ha solgt sin simulator for kikkhullskirurgi i mer enn 30 land på alle kontinent i løpet av de siste to årene, er nå turen kommet til Kina.

Som i resten av verden tyder det på at også Kina er uten gode treningsarenaer for kirurger og gynekologer som utfører kikkhullskirurgi. Ferdighetene som avdekkes på den norske messen tyder på at potensialet for dette produktet er stort, og at kineserne tydelig ser behovet for et slikt produkt på sine 3-4000 sykehus.

Sterk historie

Ved åpningen ble det signert to avtaler mellom norske og kinesiske virksomheter. Redcord ved Peter Planke signerte en avtale med China Rehabilitation Research Center (CRRC) om introduksjon av behandling basert på Redcords metoder. Mark Wang, som var den eneste overlevende fra en flyulykke som 12-åring, er Redcords representant i Kina. Mark Wang har en sterk historie hvor norsk hjelp og bistand fra dronning Sonja bidro til at han nå har kommet seg på beina. Wang bidrar nå til å introdusere norske metoder for mange millioner funksjonshemmede i Kina.

ProVista, et norsk selskap for leveranse av utstyr og metoder for å hjelpe synshemmede, signerte en joint venture-avtale med Kinas ledende øyesykehus i Beijing, om investering i et felles selskap for teknologi for å hjelpe synshemmede.

Jørn Eriksen, direktør av Mazoil, forærte Lærdals opptreningsdukke for livredding til Ganzu-provinsen. Provinsen har et spesielt behov for denne type livreddende trening på grunn av jordskjelv. Gaven ble mottatt av visedirektøren for internasjonal utveksling samt to leger fra provinsen.

Det norske programmet i Shanghai varer i 14 dager til, og i neste uke skal det blant annet overføres direkte bilder og video fra en operasjon av en pasient ved St Olav sykehus i Trondheim til Nordic Lighthouse i Shanghai.

Overrasket

Norske Kitron benytter anledningen til å starte markedsføring av sin nye kinesiske fabrikk som skal være klar for produksjon mot slutten av året. Kitron har hatt et 100 prosent eid datterselskap i Kina siden begynnelsen av 2007. Dette selskapet driver forsyning av komponenter og deler til hele Kitrons produksjonssystem. Både dette selskapet og det nystartede produksjonsselskapet er lokalisert i "Nordic Industrial Park" i Ningbo, like syd for Shanghai.

- Vi ser et stort fremtidspotensial for Kitron, spesielt innenfor medisinsk utstyr i Kina. Dette en god anledning for oss til å informere det lokale markedet i Kina om vår tilstedeværelse og kompetanse, sier konserndirektør i Kitron, Roger Hovland, i en pressemelding.

Kitron har gjennomført en kartlegging av det kinesiske markedet og har invitert nærmere 100 selskaper til sin stand og sitt seminar om planene i Kina. Nærmere 30 deltagere møtte opp på det første av i alt tre seminarer, som ble avholdt fredag 10. september.

- Vi er positivt overrasket over den interesse flere av de store aktørene i Kina har vist oss i forbindelse med vår etablering. De eksisterende og potensielle kundenes tilstedeværelse på seminarene og vår stand gir oss også en god mulighet til å få introdusert og etablert kontakt med vårt lokale lederteam, mener Hovland.