Parisia Yousefi og Anne Gretland i Oda-Nettverk.

TO ILDSJELER: Parisa Yousefi, redaktør for Oda Magasinet, og Anne Gretland, leder i Oda-Nettverk, brenner for kvinner i it-bransjen og skulle gjerne jobbet med Oda på fulltid. (Foto: Kenneth Christensen)

Ti år med Oda-Nettverk

Tiden flyr, og det har gått ti år siden det første nettverkstreffet i Oda-Nettverk. Nå har nettverket 5 000 medlemmer, eget magasin, og drømmer om å kunne ansette en dedikert ressurs.

Oda-Nettverk er Norges fremste møteplass for profesjonelle it-kvinner. I år fyller Oda-Nettverk ti år, og har vokst fra å være et møtestedsted for kvinner i bransjen, til en svært respektert landsdekkende organisasjon med omlag 5 000 medlemmer i 780 forskjellige bedrifter og eget magasin.

- Det er veldig kult at Oda-Nettverk er blitt mer enn vi trodde det skulle bli. Da vi startet for ti år siden hadde vi bare tanker om at vi skulle starte et nettverk og knytte relasjoner på kryss og tvers, for å utveksle erfaringer, forteller leder Anne Gretland.

Foruten å være en møteplass for it-kvinner, bistår nettverket kvinner med jobbsøk, informerer om it-bransjen på skoler og universiteter, arrangerer konferansen Inspirasjonsdagen og deler ut Oda-prisen. For å nevne noe.

Vi har møtt Gretland og Parisa Yousefi, redaktør i Oda Magasinet for en prat i forbindelse med Oda Nettverks ti-årsfeiring.

Frivillig styrke

Med personlig engasjement og innsats fra 37 ildsjeler i Oslo, Trondheim og Bergen drives Oda-Nettverk stadig fremover. Alt arbeid med Oda-Nettverks mange jern i ilden skjer på fritiden, ved siden av vanlig jobb. Noen ganger kan det bli litt mye, men medlemmene stiller opp og gir det de kan av tiden sin. 

- Som person liker jeg å ha mye å gjøre, og jeg føler jeg leverer best under press. Jeg har motivasjonen, og så lenge man har et driv så får man energi, sier Yousefi.

Jeg har motivasjonen, og så lenge man har et driv så får man energi.

Gretland har selv en krevende jobb som leder for partnerutvikling i Microsoft med eget team og en del reising i jobbsammenheng, mens Yousefi er it-sjef i Direktoratet for nødkommunikasjon. Egentlig har de begge nok å gjøre, men Oda er ikke nettverket som tar - det gir mye tilbake. Oda får mange gode tilbakemeldinger som bekrefter verdien og betydningen nettverket har for medlemmene og it-bransjen i Norge, og at det er verdt innsats og sene kvelder.

- Folk sender meg mail og takker. Det er utroilig morsomt, det gir mye energi, forteller Gretland.

Drømmen er at det en gang i fremtiden kommer noen og investerer i Oda-Nettverk, slik at noen av de som ønsker det kan jobbe med Oda på fulltid. 

- Vi er jo ikke på jakt etter lederstillinger, vi vil at nettverket skal lykkes også langt inn i fremtiden, påpeker Gretland.

Inspirerer skolejenter

Et av Oda-Nettverks mål, foruten å jobbe for å inspirere og engasjere medlemmene, er å vise yngre jenter hvordan det faktisk er å gjøre karriere i teknologiens mangfoldige og vidunderlige verden. Nettverket publiserer årlig en undersøkelse om kvinneandelen i bransjen, og gjør en innsats for å øke den.

Jentene blir inspirert av å se mulighetene som finnes.

Da er det viktig å engasjere tidlig, gjerne på ungdomsskolenivå. Frivillige fra Oda-Nettverk stiller på skoler rundt om i landet, og både får med seg og oppfordrer bedrifter til å vise seg frem på samme måten. Men nettverrket har foreløpig ikke helt den båndbredden de ønsker seg, og Gretland oppfordrer derfor bedriftene til å bli mer aktive på å vise jentene at it er attraktivt.

- Jentene blir inspirert av å se mulighetene som finnes, og mange får en aha-opplevelse når de får se hvordan det faktisk er å jobbe med teknologi og jobbe i it-bransjen, påpeker hun.

- Og selv om faget er interessant, så er det viktig med gode rollemodeller, legger Yousefi til.

Hadde muligheten vist seg, skulle Oda-Nettverk gjerne ansatt noen som kan reise rundt på ungdomsskoler og videregående og inspirere elevene til å kikke på it-bransjen. Det er vanskelig å få til med det første, men et annet tilbud fra nettverket kan kanskje hjelpe inntil videre - Oda Magasinet.

Inspirasjon i magasinform

Oda-Nettverk gir ut bladet Oda Magasinet, i opplag på 5 000. Redaktør Parisa Yousefi redigerer Oda Magasinet på kveldstid, gjerne etter barna har lagt seg. Det er mye jobb, men Oda-innsatsen gir Yousefi energi, like mye som det tar - selv når deadline-spøkelset kikker henne over skulderen.

- Det blir noen sene kvelder når det nærmer seg deadline, tanken på sluttresultatet holder meg gående, forteller Yousefi.

Magasinet skal treffe alt fra yngre kvinner til etablerte ledere.

Sluttproduktet taler for seg. Magasinet har noe for de fleste, og Oda-Nettverk får blant annet henvendelser fra skoler ønsker å tilby magasinet i sitt bibliotek, med Universitetsbiblioteket som førstemann ut med den aller første utgaven. Magasinet skal jo blant annet inspirere jenter til å søke seg til it-jobber - i tillegg til å inspirere medlemmene som allerede jobber i bransjen. Redaktøren mener magasinet treffer blink.

- Magasinet skal treffe alt fra yngre kvinner til etablerte ledere, og det mener jeg vi har klart, basert på tilbakemeldingene vi har fått, forteller Yousefi.

- Men det er fortsatt en jobb med å pushe det ut, fortsetter hun smilende.

Den siste utgivelsen av magasinet i skrivende stund, er jubileumsutgaven ute, Oda Magasinet nummer tre, der blant andre Oda-Nettverks første leder Torhild Storseth, Oda-prisen-vinner Beathe Due og statsminister Erna Solberg er intervjuet.

- Erna snakket om sine hjertesaker, jenter og utdanning, og vi møtte henne to ganger. Hun var helt fantastisk, forteller Yousefi.

Tidligere har hun blant andre intervjuet finansminister Siv Jensen, Kristin Skogen Lund samt forfatter og Innovasjon Norge-direktør, Anita Krohn Traaseth. Dette er kvinner med mye makt og meninger, som kan inspirere andre og hverandre. 

Her har de mye felles med Oda-Nettverk.