Anders Lersveen, Lenovo.

PARTNERFOKUS: Anders Lersveen forteller at 98,5 prosent av omsetningen går via kanalen. (Foto: Lenovo)

– Mer enn en pc-leverandør

Lenovo kom godt ut da forhandlere og distributører evaluerte produsentene i it-bransjen. 98,5 prosent av salget deres går gjennom kanalen.

– Lenovo er inne i en svært interessant periode for tiden. Vi har gått over fra å være en ren pcleverandør til å være en fullverdig multilevernadør etter at vi kjøpte IBMs server x86-divisjon. Nå har vi ikke bare pc og nettbrett å tilby, men også datarom og smarttelefon. Dette sier administrerende direktør i Lenovo, Anders Lersveen.

Partnerfokus

Han forteller at Lenovo gjør det bra, ikke bare på pc, der de har ligget på førsteplass over en lengre periode, men at de også har vekst på smarttelefoner.

Da norske forhandlere og distributører skulle stemme fram Årets produsent i it-bransjen, endte Lenovo på delt tredjeplass.

– Vi setter veldig stor pris på at vi får den tilbakemeldingen. Det er alltid positivt at våre samarbeidspartnere, både forhandlere og distributører, setter pris på den jobben vi gjør. Partnerne er veldig viktige for oss i Lenovo. I 2016 leverer vi 98,5 prosent av vår forretning via dem, sier Lersveen.  

– Samtidig er vi jo aldri fornøyd med å være nummer to, slik at målet blir å gjøre det enda bedre og bli nummer en i løpet av 2017, legger han til.

Lavere margin

Tallene for Lenovo Norge viser en sterk vekst. Driftsinntektene steg fra 259.390 millioner kroner i 2014 til 363.978 i 2015 og 678.077 i 2016. Regnskapsåret går fra 1. april til 31. mars. Marginene i de tilsvarende årene gikk fra 2,7 prosent i 2014, opp til 9,8 prosent i 2015, for så å falle til 3,6 prosent i 2016.

På spørsmålet om en kommentar til disse tallene sier Lersveen at det ikke er Lenovos selskapspolicy å kommentere finansielle tall på landnivå. Samtidig påpeker han at selskapet nylig har gjort justeringer i hvordan tallene rapporteres som kan føre til en uforholdsmessig endring når en ser på resultatene år over år.

Han legger også til at omsetningstallene ikke avspeiler hele bildet, og at det reelle norske Lenovo-salget er høyere. Grunnen er at noen store aktører på det norske markedet har innkjøpet i andre land.

– Vi har hatt en meget sterk vekst i det norske markedet de senere årene. Vi har gjort det godt innenfor bedriftsmarkedet, konsumentmarkedet, og vi har også lykkes godt innen datarom. Sist, men ikke minst har vi fått en sterk posisjon innen nettbrett-markedet i Norge også, hvor vi er en klar nummer to. Og innehar en klar nummer 1 posisjon innenfor Android markedet med 25 prosent markedsandel.

– To av de tre siste kvartalene har vi vært nummer en i pcmarkedet på konsumentsiden, samtidig som vi har gjort det veldig bra innen det kommersielle markedet. Her har vi 29 prosent markedsandel. 

Lersveen ser lyst på framtiden. – Vi gjør det svært godt i det fiskale året vi er inne i og ligger an til sterk vekst i det norske markedet for fjerde året på rad, avslutter han.