Dette er verdens største mobilprodusenter

Dette er verdens største mobilprodusenter

Nokia er suverent størst, men pustes i nakken av koreanske produsenter som kan slå seg sammen.

Nokia troner fortsatt på toppen, tross et svakt fjerde kvartal. Nesten en halv milliard Nokia-telefoner ble solgt i 2008 - og dermed er det langt ned til nummer to på listen. Samsung solgte 200 millioner mobiler, mens LG kom på tredjeplass med 100 millioner solgte, ifølge digitimes.com.

Koreanske LG kommer dermed inn på pallen foran Motorola, som fortsetter sitt fall i markedet.

LES OGSÅ: Tett kamp om tredjeplass

- I praksis har Motorola trukket seg ut av Europa. Det skyldes at selskapet lanserer versjon 22, 23 og 24 av deres gamle telefon Razr, sier en spøkefull teleanalytiker John Strand i Strand Consult til Computerworld i Danmark.

- I USA står Motorola sterkt, og de er noenlunde stabile i en rekke asiatiske markeder, selv om selskapet er under press fra mindre, lokale produsenter i blant annet Kina, mener Strand.

Teleanalytiker Torben Rune fra Netplan mener, ifølge Computerworld Danmark, at Motorola i likhet med Sony Ericsson får det svært tøft i årene som kommer.

- Nå står selskapet sammen med Sony Ericsson i et slags vakum mellom en fullbyrdet Symbian-plattform og en fullbyrdet smarttelefon, og denne usikkerheten smitter over på forbrukernes valg, mener Rune.

LES OGSÅ: Sparker 4000

Globalt mobilsalg i 2008:

Nokia: 470 millioner
Samsung: 200 millioner
LG: 100 millioner
Motorola: 99,9 millioner
Sony Ericsson: 96,9 millioner

- Nokia har produsert mobiltelefoner i mer enn 20 år. Og det viser seg at når folk har vendt seg til komplekse systemer som en mobiltelefon, holder de seg til Nokia neste gang de skal investere i en ny. Vane er en utrolig viktig faktor for valg av mobiltelefon og it generelt, sier Rune videre til Computerworld i Danmark.

John Strand mener det er stor sannsynlighet for at LG og Samsung går sammen for å bli en sterkere spiller som kan konkurrere med Nokia. Også Torben Rune mener LG og Samsung har gode muligheter for å vinne terreng, fordi begge produsentene evner å tilpasse modellene til markedet for de smarteste smarttelefonene.

LES OGSÅ: Verre enn verst fra Nokia

Les om: