- Norske leverandører har mye å lære

Liv Fiksdahl i DNB hiver norske Evry på dør, til fordel for indiske it-leverandører. - Et nytt og mer profesjonelt nivå, kaller hun det.

Publisert Sist oppdatert

I går ble det klart at DNB og Evry splitter lag. Den norske storbanken ryddet i kontraktene sine og opprettet i den forbindelse et skille mellom "stormaskin" og "ikke-stormaskin".

LES OGSÅ: DNB og Evry: "It's complicated"

Hvem som får ansvaret med å drifte stormaskinene skal besluttes før jul. Men det som i går ble klart var at Evry ble kastet ut som driftspartner da HCL kom inn i varmen.

For sistnevnte er det nå nokså klart at indias fjerde største it-selskap HCL Technologies får kontrakten, det som gjenstår er sluttforhandlinger med selskapet. Kontraktverdien er på 650 millioner kroner i året.

- Bygger grunnmuren

- Vi gikk for den leverandøren som oppfattes som mest profesjonell. HCL har gjennom anbudsprosessen vist en god balanse mellom god drift, kvalitet og risiko. Og selvfølgelig har kostnad spilt en rolle, sier konserndirektør for It og Operations, Liv Fiksdahl, i DNB.

Hun forteller at HCL får ansvaret for hoveddelen av eksisterende driftskontrakt når drift på åtte forskjellige steder og samles i det nye datasenteret Green Mountain utenfor Stavanger.

LES OGSÅ: DNB-servere flytter til Stavanger

- Hva er igjen til Evry?

- Evry har fått driften frem til vi har flyttet. Vi faser ned driften hos Evry, men de har et oppdrag i å hjelpe oss med flyttingen til Green Mountain. Når det er gjort tar HCL over.

Anstrengt forhold

Det er ingen hemmelighet i it-bransjen at DNB og Evry de siste årene har hatt et anstrengt forhold. Så sent som i mars i år ble både nettbanker, minibanker og kortterminaler igjen rammet av en datafeil hos Evry. Finanstilsynet sa den gangen at det er bankene selv som er ansvarlig for at systemene fungerer. Det førte til spekulasjoner om at DNB vil vurdere samarbeidet med Evry, skrev blant annet Stocklink.no.

Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB uttalte seg kritisk til Evry i flere medier. Han sa blant annet at én aktør har monopol på driftstjenester til bankene, med at det er en del utenlandske it-selskaper som gjerne vil inn på det norske markedet.

Til TV2 sa han direkte at de vurderte å skifte driftsleverandør.

- Historikk og driftskvaliteten har vært vurdert. En bank må være tilgjengelig. Evry har nok gjennom dette fått redusert sin betydning hos DNB, sier Liv Fiksdahl i dag.

- Vil Evry fases helt ut?

- Det kan jeg ikke svare på, kommer an på hvem vi velger som driftspartner for stormaskiner, sier hun og legger til:

- Det er jo den store driftskontrakten med Evry som har vært kjernerelasjonen.

- Er inderne en trussel for nordiske it-selskaper ?

- De har en mulighet til å løfte seg til et nytt og mer profesjonelt nivå. Både når det gjelder metodikk, industrialiserte prosesser og profesjonalitet er det mange som har mye å lære av indiske selskaper.

- Det TCS har gjort or oss er vi faktisk mer fornøyd med enn da vi gjorde det selv.

- Hva står igjen for Evry om de ikke vinner stormaskinkontrakten?

- Da gjenstår det kun en del tjenesteleveranser, sier Liv Fiksdahl.

LES OGSÅ: Indisk inntog

- Beklager

Kommunikasjonsdirektør Geir Remman i Evry sier på sin side at de fortsatt anser DNB som en viktig kunde, blant annet rundt korttjenester.

- Vi er også med videre i konkurransen om drift av stormaskin, sier Remman.

Han avviser at de har hatt noe form for monopolitisk rolle i det norske bankmarkedet.

- Ja, vi er en viktig aktør i det norske bankmarkedet, men det er reell konkurranse. Og det viser jo også denne saken.

Remman er imidlertid lite villig til å diskutere den vanskelige historien med DNB.

- Jeg vil ikke spekulere i hvorvidt historien har hatt betyding for for at vi ikke fikk den ene driftskontrakten. Vi har jobbet mye med å forbedre våre tjenester og antall feil har gått drastisk ned. Fra 124 rapporterte hendelser i fjor til 32 i år, viser at vi er på rett vei, sier kommunikasjonsdirektøren og legger til:

- Det kan være at forbedringene har kommet for sent til å påvirke valget til DNB. Med vi fortsetter å jobbe med kvaliteten.

- Er det dårlig steming hos dere nå?

- Det er beklagelig å miste DNB, men det er ikke dramatisk for et stort selskap som Evry, sier Remman.

LES OGSÅ: På tide å selge Evry?