MYE PÅ GANG: – Det er mange utviklingsprosjekter som venter oss. Vi har bygget opp betydelig kapasitet, men må greie å bygge enda mer utviklingskapasitet i ikt-avdelingen, sier konstituert ikt-direktør Kjersti Monland i NAV.

Feilnavigasjon

Har NAV navigert feil? Var en intern rapport et bestillingsverk for å rydde ikt-direktør Nina Aulie av veien? Det har vært flere spørsmål enn svar om de interne uenighetene i NAV.

Det har gått noen uker siden ikt-direktør i NAV, Nina Aulie, gikk på dagen, etter at en McKinsey-rapport tok opp en rekke uheldige prioriteringer og ressursbruk i NAVs monumentale it-satsing. Kritikerne fremstilte rapporten som et bestillingsverk fra toppledelsen og en vendetta mot it-direktøren. Nina Aulie selv hevder hun har vært utsatt for et umenneskelig press for å slutte siden i sommer. NAV forvalter en tredel av statsbudsjettet, og it-omstillingen har et budsjett på 3,3 milliarder kroner frem mot 2019. Mye penger og presisje står på spill. Ledelsen og konstituert ikt-direktør i NAV, Kjersti Monland, mener det var nødvendig å vurdere de pågående omstillingene.

– Hvorfor har det blitt så mye støy?

– Vi har behov for å øke utviklingstakten vår i NAV, og ikt-området er en viktig del av dette. Derfor er det særdeles viktig med en vurdering, slik at vi er trygge på at vi har maksimal robusthet og utviklingskapasitet til å møte forventninger fra interne og eksterne brukere.

– Dere har ikke møtt disse forventningene?

– Rapporten fra McKinsey tar opp noen utfordringspunkter, som det er viktig å ta tak i og som det jobbes mye med, sammen med andre utviklingstiltak.

– Rapporten viste at det er nesten like mange eksterne konsulenter som internt ansatte. Er det problematisk?

– Vi jobber med å se på hvordan vi skal bygge den største og beste utviklingstakten fremover, gjennom kompetanse om moderne og fleksible løsninger. Samtidig skal vi ha gode systemer i bunn. Vi har en stor portefølje, og må ha en god sammensetning av interne og eksterne ressurser, og det jobber vi med.

– Dette er vel alle enige om. Hvor ligger den faglige uenigheten?

– Den er basert på det vi ser for oss at vi skal gjøre innen modernisering. Vi har levert fase 1, med blant annet uførereformen og selvbetjening på dagpenger, og er på vei inn i fase 2, hvor vi må fortsette å legge oss opp mot forventningene til brukerne.

– Så hvor ligger uenigheten?

– Det er mange utviklingsprosjekter som venter oss. Vi har bygget opp betydelig kapasitet, men må greie å bygge enda mer utviklingskapasitet i ikt-avdelingen.

– Så du mener NAV må øke antallet interne ansatte?

------ Les resten av saken i Computerworld emagasin -------