Google+ kan puste Facebook i nakken

Denne gangen er det Bloomberg-Yougov som er Google+-optimister.

Publisert Sist oppdatert

Jojo-nyhetene om Google+, det nyeste sosiale nettverkspåfunnet til Google, peker snart hit og snart dit. Bloomberg-Yougov har undersøkt drøyt tusen nettbrukere i USA og mener Google+ helt fint kan innta andreplassen etter Facebook allerede neste sommer. Det innebærer å parkere Twitter og nylig børsnoterte LinkedIn.

Les mer: Er Google+ brent ut allerede?

De 1003 nettbrukerne er undersøkt i månedsskiftet juli-august.

- Veksten til Google+ arter seg om lag slik Facebook vokste i starten. Først skaffer man seg en jublende kjerneskare av ferske tidligbrukere. For Facebook var det college-studenter. For Google+ er veien i USA gjennom unge, velutdannete, single menn som er tunge internettbrukere, sier Michael Nardis i Yougov til Computerworlds nyhetstjeneste.

En av fem vurderer Google+

Rundt tretten prosent av voksne internettbrukere i USA har meldt seg inn i Google+-nettverket, og rundt ni prosent til regner med å være der i løpet av 12 måneder. Det innebærer at Google+ vil være nummer to etter Facebook innen august neste år.

Hele 45 prosent av Google+-brukerne leser innhold publisert hos tjenesten daglig. Bare Facebook med 63 prosent daglige er mer populær i bruk. Mens 42 prosent av alle brukerne hos Twitter kvitrer noe en gang i uka, så er tallet 46 prosent hos Google+. Dette innebærer alt fra statusmeldinger til nettstedslenker.

Sand i maskineriet

Til tross for lovende framskriving er det langt unna strake veien til suksess for tjenesten. Nesten en tredjedel av tidligbrukerne har koplet seg fra nettverket, eller lar være å bidra i noe særlig omfang. Så når glorien av fersk moro har forlatt Google+ er det en fare for at Facebook og Twitter vil se brukerne komme tilbake.

Utfordringen for tidligbrukerne er å overbevise venner, kjente og familie at det er verdt bryet å pakke sine kontakter, foto og favoritter og flytte til Google+. Spesielt siden sosiale nettverk for en god del brukere er gigantisk svart tidshull som det er.

Trenden er gjenkjennelig blant norske brukere av denne tjenesten hvor fordelingen av de begeistrete og de mer lunkne en drøy måned etter lanseringen om lag likefordelt. Mangelen på mye og variert innhold sett i lys av det som finnes hos Facebook er tydelig.

- Det er ikke uvanlig at synspunkter som kommer fram i slike rapporter bare er synspunkter, og ikke noe som faktisk vil ha praktiske følger, advarer Greg Sterling, nettanalytiker i Search Engine Land.