SIER STOPP: Forbrukerombud Gry Naergård vil ha slutt på "winback". (Pressefoto)

SIER STOPP: Forbrukerombud Gry Naergård vil ha slutt på "winback". (Pressefoto)

Vil stanse winback

Når du har sagt opp mobil- eller bredbåndsabonnementet ditt, kan du fort få telefon fra selskapet som vil ha deg til å ombestemme deg. Det vil Forbrukerombudet ha en slutt på.

Når du har bestemt deg for å bytte for eksempel mobilselskap, vil leverandøren din fort være ute for å vinne deg tilbake igjen. Ved telefonsalg forsøker en del aktører å få kunder som har sagt opp til å ombestemme seg, gjerne ved å gi dem tilbud om et bedre abonnement eller bedre priser enn det som er markedsført og forbrukeren kan finne i tilbyders prislister.

- Dette kaller vi for winback. Når det gjelder telefoni er det en praksis som allerede er ulovlig i rundt halvparten av de europeiske landene, nå vil vi  at det skal bli forbudt i Norge også, forteller forbrukerombud Gry Nergård.

Ser mange problemer

Noen vil kanskje tenke at winback gagner forbrukerne ved at de får tilgang til billigere og bedre abonnementer som de ellers ikke ville ha fått tilbud om. Men det er de færreste som faktisk får disse tilbudene. Dersom du er lojal mot selskapet ditt, ikke bytter tilbyder ofte, eller har lite kunnskap om bransjen generelt, får du ikke de samme tilbudene om rabatter eller bedre abonnement.

- Det er uheldig at noen priser og tjenester ikke gjøres kjent for forbrukerne før etter at de har sagt opp sin tjeneste, og aktøren vil vinne dem tilbake. Det kan føre til lav pristransparens og en favorisering av enkelte sluttbrukere, sier Nergård.

Forbrukernes mulighet til å ta informerte valg begrenses hvis selskapenes markedsføring ikke gir utrykk for de reelle priser og vilkår forbrukeren kan oppnå ved å inngå avtale.

Telefonsalg som metode

Forbrukerombudet mener telefonsalg som metode er problematisk generelt, og også når det kommer til winback

- Gjennom vårt tilsyn med telefonsalg etter markedsføringsloven, har vi erfart at forbrukere ikke nødvendigvis presenteres for eller får med seg all vesentlig informasjon om tilbudet. I tillegg vil tilbudet ofte være tidsbegrenset, slik at forbrukeren har dårlig tid til å bestemme seg om han eller hun ønsker å benytte seg av tilbudet, forteller Nergård.

Ved å bruke telefon som salgsmetode skaper selskapene et visst tidspress på forbrukeren, som gjør at forbrukeren ikke nødvendigvis får sammenlignet winback-tilbudet med andre tilbud eller prisene generelt i markedet.

Forbrukerombudet har mottatt henvendelser på winback-praksisen både fra forbrukere og næringsdrivende. Derfor har vi vår høringsuttalelse støttet samferdselsdepartementets forslag om et forbud. Vi ønsker også at forbudet skal innføres generelt og ikke kun for telefoni.