STARTET TIDLIG: It-folkene i UEFA, her med it-sjef Daniel Marion og Jesper Aagaard fra Interoute Norden, var i gang med fotball-EM 2016 før sluttrunden i 2012 var ferdigspilt.

Knallhardt løp for it-sjefen i UEFA

Snart møtes Europas beste fotballspillere i Frankrike. Samtidig skal it-folkene holde i gang en prosjektorganisasjon på 8.000 ansatte.

Publisert Sist oppdatert

Før ballen kan sparkes i krysset i årets EM i fotball, som snart går av stabelen i Frankrike, er det lagt ned tusenvis av it-arbeidstimer. Med 80.000 mennesker involvert, millioner av tilskuere fra hele verden og TV-stasjoner, som står på hodet for å få de beste historiene og fortellingene med hjem, må nemlig fundamentet være bunnsolid.

It-folkene har faktisk vært i gang siden 2011, forteller UEFAs it-direktør Daniel Marion til Computerworld.

Men først blir denne journalisten nødt til å få utløst spenningen: Hva kan jeg forvente meg av nyheter som skjerm-tilskuer av EM i Frankrike 2016?

- Selve kringkastingen er omfattende, fordi alt er digitalt. Men helt konkret er det for eksempel 4K-oppløsning, som kommer til å bli tydelig for seerne. Likeså har vi utviklet en verktøykasse, slik at mediepartnerne selv kan bygge funksjoner, som eksempelvis "second screen" app-er som gir mulighet for å kringkaste flere kameraer eller vinkler samtidig. Disse appene kan også integreres med statistikk og lyd, slik at lyd og bilder passer sammen, sier Marion. 

Verktøyene kan anvendes til å å bygge individuelle løsninger til medieselskapene, slik at disse selv kan bestemme det ønskede «second screen»- innholdet.

- En utfordring for oss er de mange forskjellige språkene som er involvert i et EM. Ved å bygge et rammeverk kan de enkelte landene selv tilføye sitt språk til innholdet. Det gir et bedre tilbud lokalt.

- Hvilke it-løsninger kan folk på tribunene se frem til?

- På et par stadioner blir det mulig å besteille mad og drikke varer med mobilen direkte fra setet. Vi arbeider med flere sponsorer for å bygge en «show case» for for teknologien. Det er dessverre ikke alle stadionber som har den nødvendiige infrastrukturen, så derfor kommer løsningen i første om kunne på noen utvalgte.

- Hva med trådløst internett for tilskuerne?

- Vi vil selvfølgelig gjerne ha den funksjonen men det er kun på de stadioner hvor det allerede er implementert at dette blir mulig. Det skal dog nevnes at de fleste mobiloperatørene i Franksrike har arbeidet sammen om å levere gode teletjenester til tilskuerne, sier Marion, og fortsetter:

- Men det er selvfølgelig Wifi til eksempelvis mediene.

- Hva med spillerne?

- Vi gjør faktisk ikke noe særlig for spillerne, sier han.

Tre uker intenst press

- Du er sjefen for it. Hvordan styrer du alle oppgavene og samler trådene?

- Vi er et team, og vi bruker mye tid på å vokse sammen med de lokale ressursene i form av frivillige og leverandører. Vi bygger en virksomhet med 7.500 til 8.000 personer som arbeider i de fire ukene arrangementer finner sted – samt før og etter. Det omfatter frivillige, mediefolk, produksjon, it og mange flere. Det krever et ganske presist urverk. Det handler mye om planlegging og derfor gikk vi i gang allerede i 2011.

- Hva med selve arbeidet?

- Alt skal rulles ut tre uker opp mot mesterskapet. Det er intenst, hvor alt fra catering, TV-folk, storskjermer og kabler skal falle på plass. Det er samlet sett mellom 300 til 400 personer pr. stadion som skal koordineres.

- Hvor mange it-folk er det i alt på hele prosjektet?

- Det er mellom 1.200 og 1.300 it-folk på oppgaven.

- Det er et kjempepuslespill. Er det noe som holder deg våken om natten?

- Nei, jeg sover godt. Det er ingen hemmelighet at det er et stort press, men de mange oppgavene gjør man så deilig trøtt på kvelden at man sover godt, sier Marion og smiler.

Gjenbruk gir mening

Det viktigste er selvfølgelig å ha spillerne og dommerne på banen, samt tilskuere på stadion, men deretter er en stabil it-plattform en topp-prioritet – og det er blant annet skytjenetser som skal bære prosjektet gjennom utfordringene.

- Vi bygger vår «public cloud» og «private cloud» sammen med Interoute, som også vedlikeholder systemene. Vi pumper naturligvis flere krefter inn i systemene i forbindelse med EM, og det er nettopp fordelen med skyen – at man kan skalere. Mange av it-systemene skal heldigvis ikke bygges helt fra bunnen av, men er gjenbruk fra andre turneringer, forteller Marion.

Eksempelvis utgjør statistikk om spillerne viktig rolle i moderne sport, og det gjelder selvfølgelig ikke bare under EM.

- Statistikk kjører vi i et it-system som vi allerede anvender i forbindelse med Champions League. Store sportsbegivenheter handler om medier og underholdning, og det kreves it og teknologi for å levere innhold, informasjon og data. Derfor har vi allerede denne delen av teknologien på plass. Men vi skrur altså opp kapasiteten i skyen.

Det store presset på it-systemene i den meget begrensede perioden som EM avholdes er som skreddersydd for sky-teknologi, hvis spisskompetanse er nettopp nevnte skalerbarhet.

- Umiddelbart før, under og etter en fotballkamp har UEFA bruk for en avtale med 100 prosent oppetid. Derfor har vi sammen med UEFA utviklet en kontrakt som er fleksibel, slik at de kan justere opp og ned, alt etter hva de rent faktisk skal bruke, når de skal bruke det, forteller Jesper Aagaard, som er sjef for Interoute i Norden.

Gjenbruk slår også igjennom på administrasjonsdelen.

- En annen side av saken er innen administrative verktøy til eksempelvis billetter, transport og innkvartering, som er en ganske stor ting i forbindelse med et EM. Men disse løsningene baserer seg også på løsninger fra andre turneringer, forteller han.

EM i fotball braker løs 10. juni.

Saken er oversatt og tilrettelagt for Computerworld Norge av Henning Meese.