BILDEBANK: Adobe vil forenkle prosessen med å kjøpe og selge bilder, sier David Wadhwani i Adobe-ledelsen. (Foto: Adobe)
BILDEBANK: Adobe vil forenkle prosessen med å kjøpe og selge bilder, sier David Wadhwani i Adobe-ledelsen. (Foto: Adobe)

Bildebank til Adobe-abonnenter

Adobe har kjøpt bildebanktjenesten Fotolia og kan tilby 35 millioner bilder og videoer til sine Creative Cloud-abonnenter.

Prisen Adobe har betalt for Fotolia, er 800 dollar (vel 6,2 milliarder kroner), ifølge Wikipedia.

Arbeidet med å integrere Fotolia i Adobe Creative Cloud-tjenesten har bare så vidt startet, så Adobes abonnenter må vente en stund før de får tilbud om å benytte tjenesten.

Tallet på abonnenter på Adobe Creative Cloud-tjenesten er nå kommet opp i over 3,4 millioner på verdensbasis, opplyser Adobe.

Kjøpe og selge

- Vi arbeider nå hardt med å få i stand en radikal forenkling av prosessen med å kjøpe og selge bildemateriale, sier sjefen for Digital Media-divisjonen hos Adobe, David Wadhwani.

- Nå trenger ikke våre brukere lenger å benytte andre programmer for å få tilgang til fotobankbilder i sine kreative prosjekter, sier Wadhwani.

Bilder som man henter ned eller kjøper fra Fotolia, vil kunne brukes royalty-fritt i alle slags prosjekter.

Selv om Adobe nå har kjøpt Fotolia, vil bildebanken fortsette å operere som en frittstående tjeneste, åpen for alle, også for dem som ikke er abonnent hos Adobe. Det er Adobe som vil stå for driften.

Siden 2004

Fotolia ble etablert i New York i 2004. Ifølge Wikipedia tilbyr Fotolia en del fotografier og illustrasjoner gratis, mens andre er for salg.

I testomtaler på nettet ser vi at Fotolia får grei omtale, men kritikk for litt høye priser. 

Det gjenstår å se hvordan tjenesten vil bli utformet for Adobe Creative Cloud-abonnentene, og hva slags prisstruktur tjenesten vil få for Adobe-kundene.