TEKST AV BILDER: I den nyeste utgaven av Adobe Photoshop Elements kan man lage plakattekst av bilder. Programmet kan selv gjenkjenne og tagge en rekke motiver.

Overlat taggingen til programmet

Adobe er klar med ny Elements-årgang og vil hjelpe brukerne til å få orden på nøkkelordene ved hjelp av kunstig intelligens.

Å tagge bilder og videosnutter med nøkkelord kan være avgjørende for at man finner igjen bilder og videoklipp mange år senere.

– Tagging med nøkkelord er veldig nyttig for søk. Men mange brukere benytter ikke denne funksjonen, sa produktsjef Bob Gager da han presenterte den nye Elements-årgangen for fagpressen nylig.

Elements-programmene er bildebehandlingsprogrammet Adobe Photoshop Elements og videoredigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements, begge nå ute i versjon 15. Lanseringen fant sted 4. oktober.

Programmene leveres i så å si identiske versjoner til Windows og Mac.

Smarte tagger

Foruten selve redigeringsprogrammene består løsningen også av en organisasjonsdel, Elements Organizer 15, som er biblioteket av bildene og videoklippene.

Løsningen som Adobe nå har lagt inn i den nye Organizer-modulen, er kalt Smart Tags.

Dette er basert på Adobe-teknologi innen kunstig intelligens der programmet selv kan analysere innholdet i bildene og plukke ut relevante nøkkelord selv. Hvor effektivt dette fungerer, gjenstår å se.

– I de nye versjonene har vi automatisert prosessene rundt organisering og redigering, så brukerne kan fokusere på motiv, innhold og deling med andre, sier Jes Schyum, nordisk kommunikasjonssjef hos Adobe.

Adobe anbefaler naturligvis sine Elements-kunder å være disiplinerte og legge inn nøkkelord selv også, for eksempel navn på personer i bildene. Men noe av den grunnleggende taggingen vil programmet altså selv kunne ta seg av.

Elements-programmene er forbrukerversjoner av de profesjonelle Adobe-programmene for bildebehandling og videoredigering, Photoshop og Premiere Pro.

Proffprogrammene er nå kun tilgjengelig som programvare man abonnerer på, men tross rykter om det motsatte har Adobe valgt å opprettholde vanlig lisenssalg av Elements-programmene.

Mange nyheter

Årets Elements-programmer ser ut til å inneholde en god porsjon nytt. Blant dem er Photo Text, som konverterer bilder til visuell tekst, ypperlig for fotomontasjer og skilt, blant annet.

En kontroversiell funksjon er trolig Adjust Facial Feature, som kan brukes til å justere rynker og omgjøre et surt fjes til et smilende.

Nå har også videodelen fått ansiktsdetektering, og ved hjelp av Video Collage kan man enkelt dele bilde- og videomontasjer på sosiale medier.

Liten rabatt for oppgradering

For brukerne av Adobe Elements-programmene er det kjekt at programmene oppdateres hvert år. Det betyr at brukerne hver høst kan glede seg til å få ta del i enda litt mer av Adobes nyeste teknologi, her gjerne i en litt mer lett tilgjengelig drakt enn i de profesjonelle Adobe-programmene som Photoshop og Premiere Pro.

Oppdateringene pleier å komme i forkant av det som amerikanerne kaller The Holiday Season, den store handleperioden før Thanksgiving og jul.

Ulempen er at Adobe tar seg ganske godt betalt for de hyppige oppgraderingene. Det er ikke store rabatten sammenlignet med fullpris på programmene, som nye brukere må betale.

Kjøper man Adobe Photoshop Elements 15 og Adobe Premiere Elements 15 samlet, er pakkeprisen 1.476 kroner. Hvis man oppgraderer fra tidligere versjon, er prisen 1.216 kroner.

Enkeltvis koster programmene 980 kroner, eller som oppgradering 802 kroner.

Det blir litt som å måtte kjøpe programmene om igjen hvert år. Vi tipper dette fører til at en del brukere vurderer fra år til år om det er nok nyheter denne gang til å oppgradere også i år.

Hvis alle tenker som meg, er det vel ikke noe problem. Jeg vil helst ha det nyeste av alt. Men en del brukere lar nok lommeboka få litt mer å si i dette spørsmålet.