GJENOPPSTÅR: PC-merkenavnet Vaio kommer i bruk igjen utenfor Japan, i form av hybrid-PC-en Vaio Z Canvas. (Foto: Vaio)

Vaio gjenoppstår - uten Sony

Sony greide aldri å få orden på sin PC-familie under merkenavnet Vaio og ga til slutt opp hele Vaio-satsingen. Nå kommer Vaio tilbake.

Foreløpig kommer vi imidlertid ikke til å se noe mer til Vaio-PC-ene på denne siden av Atlanterhavet.

Men i oktober vil én Vaio-modell komme i salg igjen i USA, i form av en hybrid-PC under navnet Vaio Z Canvas, skriver vår kollega Ian Paul hos amerikanske PC World.

Solgt til investorfirma

Det var tidlig i 2014 at Sony solgte  Vaio-varemerket til et japansk investorfirma kalt Japan Industrial Partners (JIP). På den tiden var den vanlige oppfatningen at Vaio-merkevarenavnet heretter ville være borte for godt fra alle markeder utenom det japanske.

Sony introduserte Vaio-merkevaren så tidlig som i 1996, men det skulle gå mange år før merket dukket opp i Norge.

Utover på 2000-tallet var det nærmest fast prosedyre at vi it-journalister fra Norden spurte Sony på de årlige pressekonferansene i forkant av CeBIT-messen i Tyskland om når Vaio-PC-ene skulle komme i salg i de nordiske land.

De kom til slutt, men Vaio-eventyret ble kortvarig, sett med norske øyne.

Designet for Hollywood

Sonys bærbare Vaio-PC-er utmerket seg med svært stilig design, og i en periode konkurrerte Sony med Apple om å få sine produktplasseringer i den ene storfilmen etter den andre i Hollywood.

Men å operere med Apple-priser i Windows-markedet fungerte bare ikke, og dessuten greide ikke Sony å få i stand et salgs- og service-apparat som kunne konkurrere effektivt i de europeiske og amerikanske PC-markedene.

Tidlig i 2014 meldte Sony om et  forventet underskudd på over én milliard dollar, og varslet samtidig at Vaio-divisjonen var blitt solgt til japanske investorer og at Vaio-merket ville forsvinne fra alle markeder utenfor Japan.

Dukker opp igjen

Men nå dukker det altså opp igjen, i første omgang bare i USA og med bare én modell.

Z Canvas-hybriden ble riktignok vist frem under Adobe Max-konferansen i Los Angeles som prototyp. Men det var ingen som slo på stortromma i den anledning. Jeg var der, og så ikke noe til Vaio-en.

Salgsstarten 5. oktober i år blir ganske beskjeden. Vaio Z Canvas vil kunne bestilles fra Vaios egen nettside samt via Microsoft Store på nett og i Microsofts butikker i USA.

Og historien ser ut til å gjenta seg: Ifølge amerikanske PC World vil prisen på den nye Vaio-hybriden bli i høyeste laget for det amerikanske markedet, på rundt 2200 dollar. Dette er et prisnivå der man finner forholdsvis dyre produkter myntet på markedet for kreative brukere – altså nettopp dem som frekventerer begivenheter som Adobe Max. Til sammenligning koster en toppspekket Microsoft Surface Pro 3 rundt 1500 dollar.

Vaio lanseres angivelig også i Brasil.