TRAFIKKEN ØKER: Video står for 60 prosent av trafikken hos Telenor, underkant av 40 prosent er vanlig surfing og to små prosent fra nettspill. (Illustrasjonsfoto)

Kraftig økning i bredbåndstrafikk

Mens Altibox nylig kunne melde at de siden i fjor har doblet trafikken i sitt bredbåndsnett fra i fjor, melder nå Telenor at de har hatt en økning på "bare" 52 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Årsaken til forskjellen ligger ganske sikkert i at Telenor har mer enn halvparten av bredbåndskundene på ADSL med lav hastighet i sine abonnement mens Altibox har alle på over 30 Mbps og dermed mer velegnet for "trafikkmaskinen video.

Telenors trafikk

Siden i fjor har trafikken i Telenors bredbåndsnett gått opp med 52 prosent. 

  • 60 prosent av trafikken utgjør video. Netflix står for 20 prosent av trafikken, mens YouTube tar opp 12 prosent av trafikken. 
  • Cirka 40 prosent er ordinær surfing, bruk av sosiale medier, nyheter og søk. 
  • To prosent av trafikken i Telenors nett er direktesendt overføring av videospill.

Løfter spillopplevelsen

Men Telenor tar seg også av kunder som ikke skaper den helt store trafikken. Telenor setter pris på onlinespillerne og har fått på plass to peeringavtaler som øker spillopplevelsen.

Men bare to prosent av trafikken i bredbåndsnettene er spill.

For å møte etterspørselen har Telenor for første gang inngått trafikkavtaler med spillutviklerne Blizzard og Valve for å gi spillgenerasjonen en unik spillopplevelse. For nettspillere er det ikke bare god kapasitet på bredbåndet som er nøkkelen til den beste spillopplevelsen, men også hvor fort data kan sendes og hentes fra de store internasjonale spillserverne under spillet.

For mye forsinkelse kan bety vinn eller forsvinn når man spiller i sanntid.