FEILSLÅTT KRITIKK: Lars-Henrik Gundersen i NorSIS mener kritikken mot Amedia må sees i perspektiv.
FEILSLÅTT KRITIKK: Lars-Henrik Gundersen i NorSIS mener kritikken mot Amedia må sees i perspektiv.

Norsis-direktør: kritikken mot Amedia er fullstendig feilslått

Norsis-direktør Lars-Henrik Gundersen kaller kritikken mot Amedia etter data-angrepet denne uken for victim blaming.

Publisert Sist oppdatert

Sikkerhets-ekspert Kai Roer uttalte til Klassekampen at Amedia ikke har hatt gode nok rutiner eller intern kompetanse til å vurdere faktiske, kjente trusler. Lars-Henrik Gundersen, administrerende direktør i Norsis, syns kritikken er fullstendig feilslått.

Victim blaming

Gundersen skriver i en kommentar på karrierenettsiden LinkedIn at såkalt «victim blaming» virker mot sin hensikt.

–Vi er helt avhengige av at virksomheter som er utsatt for angrep deler av sine erfaringer, er åpne om sine rutiner og hjelper andre virksomheter til å raskt tette egne sikkerhetshull. Etterpåklokskap er et sterkt våpen, det må brukes med omhu, skriver direktøren.

Hindrer læring og erfaringsutveksling

Computerworld har vært i kontakt med sikkerhetseksperten. Han sier Norsis vet om flere angrep den siste tiden som ikke er offentlig kjente fordi virksomheter er redde for tap av omdømme.

– Virksomhetene ønsker ikke spekulasjoner og kritikk rundt sin situasjon. Vi vet derfor at denne type adferd fra eksperter er med på å hindre læring og erfaringsutveksling. Samtidig kan det være tilfeller der kritikk av manglende sikkerhet er på sin plass, men det må skje som en del av evalueringen når alle fakta er kjent, og ikke i en pågående situasjon, avslutter Gundersen.