NORDISK FOKUS: AVG vil trappe opp satsingen i det nordiske SMB-markeded, sier Daniel Parks. (Foto: AVG)  

AVG på partnerjakt

AVG prioriterer den nordiske regionen for sin MSP-satsing i 2017.

Publisert Sist oppdatert

Deltakelsen på Nordic Infrastructure Conference i Oslo var begynnelsen på en kraftig nordisk satsing fra AVGs side, ifølge Daniel Parks, som nettopp har fått salgsansvaret for Norden, Syd-Europa, Øst-Europa, Midt-Østen, Afrika og Asia. Fra før har han 7 års fartstid i AVG.

Parks er fornøyd med deltakelsen, der målet var å få fram selskapets Managed Workplac-konsept, bygge opp merkevaren, og vise at de har mer enn virusbeskyttelse å by på.

– Vi fikk vist fram produktene våre til både potensielle partnere og it-eksperter, sier han. Viktig var det også for AVG å vise at de er i markedet, at de føler forpliktelser ovenfor de nordiske partnerne, og ikke minst at det nordiske hovedsetet er lagt til Oslo, nærmere bestemt Lysaker.

Forutsigbare utgifter

Parks sier det er i tidligste laget å kunne si noe om resultater og synergier av fusjonen mellom AVG og Avast, men gir inntrykk av at prosessen går på skinner. Begge har sine kanalprogram som fungerer på samme måte som før.:

–  Partnere og kunder vil foreløpig ikke se noen forandringer. Før integrasjonen opererte begge selskapene i samme typen marked. Det er noe overlapping mellom partnerne, men stort sett er de tidligere kunder av enten AVG eller Avast. Etter fusjonen har Avast-partnerne tilgang til produktene i AVG-kanalen og omvendt. Med andre ord har partnerne fått bedre muligheter.

Med AVG Managed Workplace adresserer AVG markedet for administrerte tjenester - MSP-markedet. I motsetning til tradisjonell support, tar forhandleren hånd om alt innen it, og kunden betaler kun en månedlig avgift. For kunden innebærer det forutsigelige utgifter, og for forhandleren forutsigelige inntekter. For begge betyr det bedre økonomisk oversikt og bedre muligheter til å disponere ressursene.

AVG Managed Workplace er et verktøy for fjernadministrasjon av arbeidsplasser. Parks mener dette verktøyet skiller seg positivt ut i forhold til konkurrentene ved at det er virusovervåking som opprinnelig danner grunnlaget, slik at sikkerheten ikke beror på verktøy fra en tredjepart. En rekke oppgaver kan automatiseres via standardiserte skripts, noe som minsker risikoen for menneskelige feil og for at reaksjonene på et dataangrep ikke kommer tidsnok.  Nettverksovervåking skjer via et grafisk grensesnitt, klientene kan fjernstyres, og partnerne kan integrere egne løsninger.

SMB-markedet

– Vi har et sterkt partnerfokus, forsikrer Parks videre. – Vi konkurrerer ikke med partnerne, men hjelper dem til å bli mer effektive, slik at de kan forandre businessen sin fra support til hjelp og service. Det innebærer opplæring, både innen det tekniske og salg.

Den nordiske partnerbasen omfatter nå rundt 2200 partnere, med sterkest fokus i Norge. De typiske kundene ligger i SMB- og midtmarked-segmentet. Parks mener produktet egner seg for enterprise også, men tror bedriftene her heller vil administrere it-funksjonene selv enn å bruke eksterne krefter.

Han understreker fokuset på AVG-business i det nordiske markedet i 2017:

– Vi skal bygge opp bevissthet rundt merkevaren, og vi skal bruke tid både på å utvikle partnerne våre og å finne nye partnere, avslutter Daniel Parks.