APPLE MUSIC: God start, men fortsatt en vei å gå. (Foto: Apple)
APPLE MUSIC: God start, men fortsatt en vei å gå. (Foto: Apple)

15 millioner abonnementer

Apple Music har fått en god start, men det er fortsatt et godt stykke igjen til Spotify-tallene.

Publisert Sist oppdatert

Apple-sjef Tim Cook har tatt bladet av munnen og røper antallet abonnenter for musikk-strømmetjenesten Apple Music.

Med Apple er det ofte litt usikkert hvilke tall selskapet velger å rapportere om - for eksempel er salgstall for Apple Watch ikke offentlig kjent på samme måte som man kan bryske seg med omsetning av suksessen Iphone.

Men i enkelte sammenhenger som for eksempel konferanser så slippes det noen gullkorn. re/code og All Things D har tidligere vært slike anledninger som spesielt Steve Jobs brukte til å droppe noen facts. Tim Cook har valgt WSJDLive-konferansen – Wall Street Journal  Digital Live – til å lette på sløret.

I august kunne selskapet vise til 11 millioner brukere, og dette tallet har siden den gang økt med fire millioner. Samlet sett gir dette 15 millioner løpende abonnement.

Cook kunne videre fortelle at 6,5 millioner av disse nå er utenfor den tre-månedlige prøveperioden og er over i et betalende abonnement. De resterende 8,5 millionene er fremdeles i en prøveperiode. 

Konkurrenten

Spørsmålet blir hvilken retensjon Apple klarer å opprettholde etter prøvetiden. Til sammenlikning har Spotify 75 millioner brukere, men bare 20 millioner av disse er faktisk betalende kunder. Resten bruker en reklame-finansiert versjon. Apple, på sin side, har ikke en tilsvarende gratisløsning – utover prøvetiden.

Les mer om Apple Music her.  Medlemskap etter endt tre måneders prøvetid koster 99 kroner måneden for en én-bruker, eller 149 kroner måneden for familieabonnement der opptil seks personer kan få ubegrenset tilgang til Apple Music på enhetene sine.

Via Macworld.com og Wall Street Journal