Foto: Apple

Apple Vision Pro

Over 5000 nye patenter og en helt ny type brikke muliggjør Apples nye plattform.

Publisert Sist oppdatert

Under WWDC23 åpningstalen ble den nye AR-brillen til Apple endelig avduket. Etter at ryktene hadde versert i åresvis fikk vi bekreftet det vi trodde - og mere til.

Pro

Etter alle solemerker er dette ikke bare noe man kan tenke seg til, men må oppleve i egen person for virkelig å kunne forstå helt ut. Men dessverre vil kun de færreste få muligheten til dette allerede nå, for produktet kommer først på markedet tidlig neste år i USA - og da til den heftige prisen av $3500.

Så både navn og pris tilkjennegir at vi snakker om en profesjonell anvendelse i første omgang, samtidig som mye av bruken også tar sikte på å glede brukere i det private: Spill (100 nye spill skal være klare ved salgsstart), kreasjon, film, videosamtaler, og omsluttende virtuelle og forsterkede opplevelser. Perfekt for de lange flyturene i midtsetet. Så det er bare å begynne å spare, og kanskje det kommer en forbrukermodell i mellomtiden.

I like it. What is it?

Først må vi kanskje enes om hva vi egentlig skal kalle denne enheten: Er det en smartbrille? Et underholdningssenter du har på hodet? En opplevelse som opptar alle (mange av) dine sanser og lar deg glemme tid og sted? Apple selv kaller det en form for "romlig datamaskin", og det samme gjelder for det nye operativsystemet - visionOS - som følger med.

Teknologien

Vision Pro inneholder to høyoppløselige OLED-skjermer med 23 millioner billedpunkter hver - noe som tilsvarer en oppløsning på over 4K per øye. Helt spesielle linser, utviklet av Zeiss, lar en oppleve dette også for brille-brukere som om det var virkelig, og systemet lar en velge graden av sammensmeltning med virkeligheten via en digital krone, slik vi kjenner den fra Apple Watch. Og Apple selv hevder at det er så lite lag (12 ms) mellom kameraer og skjermvisningen at man ikke vil oppleve ubehag som man har hørt om fra liknende enheter.

3D

Enheten har mange sensorer, inkludert både LiDAR og tredimensjonelle kameraer. På denne måten kan man såvel navigere i rommet, samtidig som systemet kan vise grafiske elementer (som app-vinduer) i det samme rommet. Med andre ord kan du plassere kalenderen til venstre for sofaen, og meldinger-appen til høyre - og filmen i midten.

3D-kameraene gjør at man også kan ta opp 3D-film av det som skjer rundt deg - 3D-fil og -foto for familiealbumet.

Headset'et vil dekke hele synsfeltet, samtidig som ansikt og øyne projiseres på utsiden som en digital avatar. Ved at man først skanner seg selv inn i systemet vil også andre kunne se en slik under en FaceTime-samtale. De ulike sensorene og kameraene gjør at man også kan styre enheten med fingre, tale og ikke minst øynene. Det er sanntids-sporing av øyebevegelsene, og så bekrefter man ved å "klikke" med fingrene.

Personvern

Her har Apple også tenkt personvern, slik at nettleseren og appen ikke kan se hvor du tittet før du bekrefter et valg. Så styringen av øyenavigasjonen er et eget sub-system som kjører selvstendig og parallelt med de andre prosessene. Og forresten: Rammen rundt skjermen har et eget, mykt element som tilpasses individuelt for passform.

Apple Silisium

Hele systemet drives av en M2-prosessor med passiv kjøling, og skal være bortimot helt lydløst. Lyden leveres av høyttalere plassert i remmen rett over ørene. 12 kameraer er innebygget, fem ulike sensorer, og seks mikrofoner.

I tillegg til M2 så har Apple også inkludert en helt ny brikke for å prosessere virkeligheten, kalt R1.

Batteritiden er beregnet for å kunne brukes hele dagen når den er tilkoblet, og for inntil to timer med en ekstern batteri-pakke. På denne måten slipper man vekten av batteriene på hodet.

Og sensorene som registrerer øyebevegelsen benyttes også til å skanne irisen for biometrisk, sikker identifikasjon. Ingen passord, med andre ord.

Via Apple