RED: Apple sponser Product (RED). (Foto: Apple)

Støtt en god sak

Apples Red-kampanje går mot slutten, men det er ennå tid. 

Publisert Sist oppdatert

Apple er størst blant firmaer i sitt bidrag til Red-kampanjen, og markerer nå sitt tiende år som støttespiller. Product Red har som mål å skape en AIDS-fri generasjon, spesielt i sub-Sahara-regionen i Afrika, et mål som synes å være innen rekkevidde.

Rødt produkt

For mange er Product Red-kampanjen kjent spesielt gjennom Bono og U2s engasjement, og selvfølgelig også for den ikoniske rød fargen. Apple er nøye kalkulerende i sine egne fargevalg, men har en rekke produkter i nettopp rødt der man samtidig bidrar til en god sak.

Mange har kanskje allerede lagt merke til at mange apper både i App Store men også i selve appen har spesielle kampanjer eller features som er fremhevet i rødt i det siste. For eksempel Angry Birds eller også Plants vs. Zombies. Dette er også bidrag som går til HIV/AIDS-kampen.

Og så er det selvfølgelig Apples egen serie av produkter med Red-signaturfarge. Dette er alt fra deksler til iPhone, rem til Apple Watch, Beats-produkter, Smart Cover til iPad, samt egne iPods i rød farge.

120 milliarder

Gjennom deltakelse i kampanjen har Apples kunder bidratt med nesten 120 milliarder dollar gjennom de siste ti årene, og ved kjøp går et bidrag til det globale fondet der 100 prosent av midlene går til saken. Disse bidragene hjelper mennesker som er utsatt for HIV i Ghana, Lesotho, Rwanda, Sør-Afrika, Swaziland, Tanzania, Kenya og Zambia.

Man kan også donere direkte til saken gjennom iTunes fra både Mac og AppStore for iOS.

Via Apple