MACWORLD:

Foto: Apple

Angrer pÄ reklame

Video: Tor Myhren (Apple VP marketing communications) beklager det hele.

Publisert

I forbindelse med lanseringen av nye iPad Pro publiserte Apple ogsÄ en reklamefilm kalt "Crush!".

Filmen (som noen har pĂ„pekt har opplagte likhetstrekk med en reklame for en LG -telefon (!) fra 2008) viser en serie instrumenter og objekter fra den kreative sfĂŠren bli most sammen til Ă„ bli - en iPad Pro. 

Fordi denne rommer et enormt potensiale for nettopp kreativitet, var nok tanken. Og potensialet er utviklsomt der, spesielt om man ser pÄ de imponerende funksjonene som er mulige med de nye maskinlÊrings-modulene i M4-brikken. Men nok om det.

Det som skjedde var at mange artister og kreatĂžrer reagerte negativt pĂ„ reklamen, og sĂ„ denne som et symbol pĂ„ Big Tech som knuser den menneskelige Ă„nden. 

Se reklame nedenfor, og sÄ kan du selv gjÞre deg opp en formening om hvorvidt den er stÞtende eller ikke.

Uansett - det ble en backlash som Apple selv, ved Tor Myhren, visepresident for markedsfĂžring og kommunikasjon, har beklaget overfor AdAge: "Vi bommet". Nedenfor fĂžlger en gjengivelse av sitatet:

“Creativity is in our DNA at Apple, and it’s incredibly important to us to design products that empower creatives all over the world. Our goal is to always celebrate the myriad of ways users express themselves and bring their ideas to life through iPad. We missed the mark with this video, and we’re sorry.”