Foto: macworld.se

Slutt på gambling-reklame?

Etter massiv kritikk dropper Apple reklame for enkelte kategorier i AppStore.

Publisert

Apple har utvidet reklame-flaten på AppStore.

Utviklere kan kjøpe banner-plass i stadig flere deler av AppStore, også basert på søkeord.

Noe som raskt førte til en rekke utilsiktede situasjoner i USA der reklame for gambling-apper dukket opp på de rareste steder, inkludert ved siden av applikasjoner som nettopp skulle hjelpe med spillavhengighet.

Selskapet, som for øvrig nettopp har innført frys på nyansettelser, prøver i økende grad å kapitalisere på tjeneste-tilbudet, og mange vil ha lagt merke til oppgang i abonnementspriser på for eksempel Apple TV+.

Men spill-reklamene førte til høylytte protester blant annet hos utviklere, så Apple kom med en uttalelse til MacRumors der satsningen delvis ble stoppet:

«Vi har pauset reklame relatert til lykkespill og ytterligere noen kategorier på AppStore-produktsider.»

Så da kan freden forhåpentligvis senke seg igjen. Ikke alle er begeistret for reklame, selvfølgelig, men heldigvis merker Apple disse med en klar blå bakgrunn for å gjøre det enklere å skille disse fra andre søketreff.

Via macworld.se