SPORER KLIMAAVTRYKK: Coldplay vil benytte informasjonen de får via appen til å se publikums karbonavtrykk slik at de kan kompensere for utslippene.

Ny app for Coldplay-fans

Klimaavtrykket fra fans reise til og fra konsert er en av de største bidragsyterne til en turnés samlede karbonavtrykk. Dette vil Coldplay gjøre noe med.

Publisert Sist oppdatert

Coldplay er på sin «Music of The Spheres World Tour» i sommer og kommer til København og Gøteborg i juli.

For å redusere turneens klimaavtrykk forsøker det britiske bandet å skape den mest bærekraftige og miljøvennlige turneen de har hatt noensinne.

Coldplay har samarbeidet med programvareleverandøren SAP som har utviklet appen #MusicOfTheSpheresWorldTour.

Appen kombinerer interaktive og opplevelser med funksjoner som hjelper fansen til å ta mer miljøvennlige beslutninger når de reiser til og fra konserten.

SAP på tur

– Coldplay og SAP deler et felles og dypt engasjement for bærekraft, og vi samarbeider gjerne med dem for å gjøre turen til og fra konserten så miljøvennlig som mulig, sier Christian Klein, CEO i SAP i en pressemelding.

I appens reisedel får publikum forslag til ulike reisemåter ved hjelp av visualiseringer som viser hvor mye CO2 de ulike reisealternativene slipper ut – bil, taxi, tog, offentlig transport, sykkel, gange eller fly.

Coldplay og SAP deler et felles og dypt engasjement for bærekraft, og vi samarbeider gjerne med dem for å gjøre turen til og fra konserten så miljøvennlig som mulig.

Christian Klein, SAP

Coldplay bruker deretter informasjonen til å se publikums karbonavtrykk slik at de kan kompensere for utslippene.

– De siste årene har vi tenkt på hvordan vi skal inkludere bærekraft i kjernen i vår turne. Appen er avgjørende for å få dette til, sier Coldplay.