VEKST: Kundeorienterte løsninger og nye bransjesatsinger gjør at Atea Norge fortsetter den gode utviklingen med vekst og forbedret lønnsomhet i andre kvartal, skriver Atea i en pressemelding. (Illustrasjon: Pixabay)

Fortsatt vekst for Atea

Atea tar en større bit av digitaliseringskaken, og fortsetter utviklingen med vekst og forbedret lønnsomhet i andre kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Ateas omsetningen i andre kvartal ble 1.910 MNOK og resultatet (EBITDA) 67 MNOK, en økning med 26 prosent sammenlignet med 2016. Det skriver Atea i en pressemelding.

Administrerende direktør i Atea, Michael Jacobs, sier at virksomhetens tilnærmelse til nye bransjer er en del av et effektivt strategiløp for å heve kompetansen for å møte kundens nye utfordringer og muligheter digitaliseringen gir.

-- Vi er veldig takknemlige for tilliten kundene viser oss på innoverende områder som hybrid sky, utdanningsteknologi og tingenes internett. For å være den rådgiveren kundene trenger, være seg offentlige som private kunder, blir vi stadig utfordret til å tenke nytt og brukerrettet, sier han i meldingen.

IOT og stordata

Jacobs legger til at tingenes internett og stordata som gir virksomheter mer innsikt i hvordan de kan drive mer effektivt og skape nye områder for vekst, vil være en avgjørende suksessfaktor fremover også for Atea selv.

Det siste kvartalet har Atea inngått flere store avtaler innen skytjenester med kunder som Hurtigruta, Gyldendahl og Komplett. Over 30 rammeavtaler på velferdsteknologi er signert med kommuner over hele landet, og No Isolations robot AV1 har gjort en tidlig debut på flere skoler før endelig skolestart i august. Atea har også dette kvartalet inngått flere spennende, nye samarbeid med partnere innen kunstig intelligens, dataanalyse og smarte tjenester.

I lys av vårens store hackerangrep, WannaCry og Petya, avslutter Jacobs med å si at det er en merkbar bevisstgjøring av it-sikkerhet i mange virksomheter:

-- Teknologi fører med seg uendelig mange muligheter når tingene våre tenker selv og forstår våre behov. Det er derfor gledelig å se at et stort antall av våre kunder søker råd om forebyggende tiltak for å ivareta sikkerheten rundt teknologien, avslutter han i meldingen.