SKY-CO2: AWS gir kundene mulighet til å få oversikt over sitt CO2-forbruk i skyen.

AWS lar kundene få oversikt over sitt karbonavtrykk

Lanserer gratisløsningen Customer Carbon Footprint.

Bærekraft er på agendaen for de fleste, også AWS. Nå ønsker sky-selskapet å gjøre det enklere for kundene å få oversikt av sitt karbonavtrykk. Med verktøyet Customer Carbon Footprint skal de enkelt kunne måle og redusere CO2-utslippet fra skyen, skriver AWS i en pressemelding.

Customer Carbon Footprint lar AWS-kundene måle utslippsnivået som den skybaserte virksomheten skaper per måned, kvartal og år. Andre parametere inkluderer blant annet mulighetene til å spore utslipp basert på regioner og hvilke tjenestetyper som benyttes. I tillegg er det enkelt å måle utslippsforskjellene basert på AWS-skyen sammenlignet med utslippene fra et eget datasenter.

AWS mener det er en kjensgjerning at det å håndtere it-infrastrukturen på en så energieffektiv måte som mulig både bidrar til en bedre verden og økonomi.

Moderne løsninger for drift og kjøling sammen med mer effektiv maskinvare, kan redusere energiforbruket kraftig, samtidig som det gjør det enkelt å regulere hvor energien kommer fra, poengterer selskapet.

Customer Carbon Footprint er et ledd i AWS egen ambisjon om å bli et nullutslippsselskap.

– Dersom du er AWS-kunde, kan du allerede nå se resultatene fra vår jobb for nå målet om å senke utslippene ved bruk av hundre prosent fornybar energi. Vi forventer å nå målet allerede i 2025, sier Jeff Barr, sjefsenvangelist i AWS.