ENDRINGER: B2B-miljøet vil i 2024 bli stadig mer digitalt, datadrevet og effektivitetsorientert, med sterkt fokus på å utnytte teknologiske fremskritt, mener Mark Adams i BigCommerce (Foto: BigCommerce)

- Store muligheter innen B2B-netthandel

En global undersøkelse om B2B netthandel viser at kjøperne i økende grad forventer samme netthandelsopplevelse som når de handler som forbrukere, og frustreres av svakheter som uklar prisinformasjon, trege nettsider og dårlig kundeservice.

 - I B2B-netthandel er kjøperne modne, mens mange selgere fortsatt har mye å lære av B2C-aktørene. 2024 er mulighetenes år for netthandlere som satser på modernisering i form av hyperpersonalisering, omnikanal-strategier og KI. 

Det sier senior vice president og general manager for EMEA, Mark Adams i BigCommerce, i en pressemelding fra selskapet. 

BigCommerce er en åpen SaaS-netthandelsplattform som brukes av merkevarer i rundt 150 land.

Selskapet foretok nylig en global undersøkelse om B2B netthandel. Den viste blant annet at kjøperne i økende grad forventer samme netthandelsopplevelse som når de handler som forbrukere, men at de foreløpig frustreres av svakheter som uklar prisinformasjon, trege nettsider og dårlig kundeservice.

Adams mener en av de mest fremtredende netthandelstrendene i 2024 vil være at B2B-aktørene bør – og vil – satse på å utnytte disse mulighetene, samtidig som de forbereder seg på økende konkurranse- og kostnadspress. Blant annet ved å adressere ineffektivitet og flaskehalser i driften og forbedre markedsføringen og kundeopplevelsen ved hjelp av teknologiske verktøy.

I B2B-netthandel er kjøperne modne, mens mange selgere fortsatt har mye å lære av B2C-aktørene.

Mark Adams, BigCommerce

En trend går ifølge Adams ut på å tilpasse seg skiftende demografi, for eksempel at Baby Boomers-generasjonen pensjonerer seg og at ledere fra Millenium-generasjonen gjør sitt inntog.

- B2B-miljøet vil i 2024 bli stadig mer digitalt, datadrevet og effektivitetsorientert, med sterkt fokus på å utnytte teknologiske fremskritt. Spesielt vil avansert personalisering gjennom KI gå lenger enn grunnleggende produktanbefalinger, og blant annet bidra til skreddersydde kundereiser basert på forretningsbehov, kjøpshistorikk og adferdsanalyse, sier han.