BLACK FRIDAY: Sammenlignet med gjennomsnittsfredagen for varehandel på nett så langt i år, ble det totalt gjennomført 228 prosent prosent flere Vipps-kjøp på Black Friday. (Foto: Vipps)

Vipps-rekorder på Black Friday

Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week hadde summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag.

Vipps-rekorden for antall kjøp i varehandelen på ett døgn er 280.000, opp fra 272.000 i fjor. Rekorden for antall kroner vi kjøpte for er nå 318 millioner, opp fra 290 mill i 2022. Begge de tidligere rekordene ble satt Black Friday i 2022.

Sammenlignet med gjennomsnittsfredagen for varehandel på nett så langt i år, ble det totalt gjennomført 228 prosent prosent flere Vipps-kjøp på Black Friday. Tallene baserer seg på statistikk fra butikker som har tilbudt Vipps i minst ett år.

Black november

Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps hevdet nylig at både Black Friday og Black Week har mistet noe av sin tiltrekningskraft som begreper på tilbudsklare nordmenn.

– Handelsstanden utvider stadig perioden for annonser med Black Week- og Black Friday-priser. Dermed får vi en utjevning av nettkjøp gjennom hele november. Vi ser også at veksten på selve Black Friday er lavere enn i tidligere år, noe som tyder på at flere tilbud er spredt ut over det som egentlig kan kalles for Black November, sier Heir i en pressemelding fra Vipps.

Han trekker fram tre grunner til hvorfor Vipps satte nye netthandel-rekorder på Black Friday.

– Tøffe økonomiske tider gjør at mange sammenligner priser og slår til på de beste tilbudene, og det er enklest på netthandel. I tillegg har Black Friday for lengst etablert seg som utstillingsvinduet for årets største tilbud på tvers av bransjer, og i år er det tilbud på alt fra elektronikk og kosmetikk, til bjørkeved og mobildata. Det er rett og slett langt mer å velge i, sier Heir.

Stabil handlekurv

Men hva er det egentlig Ali og Kari kjøper mest av i november? Når man dykker ned i tallene og holder seg til butikkene som har tilbudt Vipps i minst ett år, er det én klar volum-vinner.– Apotek og kosmetikk vokser med 28 prosent. Hvitevarer og elektronikk følger litt bak med 18 prosent vekst, sier Heir.

Snitthandlekurven for varehandel på nett med Vipps, er så langt i november 893 kroner. I samme periode i fjor var den 841 kroner. Justert for inflasjon er det derfor reelt sett på nivå med fjoråret.

– Det forteller meg at vi kniper lommeboken litt mer igjen i år. Vi handler varer som er litt billigere, og vi er litt mer nøye med hvilke varer vi legger i handlekurven, sier Heir.