FLYTRØBBEL: Forbrukerrådets nettjeneste for de som har problemer med flyreiser har nå fått en pris. (Foto: Istock)

Pris til Forbrukerrådet

Forbrukerrådets nettjeneste «Sjekk dine flyrettigheter» vant pris under Digital Communications Awards i Berlin.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukerrådet har utviklet nettjenesten «Sjekk dine flyrettigheter» for folk som støter på problemer under flyreiser. Nå har denne tjenesten fått tildelt prisen for beste tjeneste i klassen «NGO and Associations» under Digital Communications Awards i Berlin.

Forbrukerrådet opplyser at denne tjenesten har blitt delt med over 30 forbrukerorganisasjoner i Europa, og at den er oversatt til mer enn 20 språk.

Rettigheter

Vi som reisende har krav på kost, losji eller kompensasjon i henhold til europeisk regelverk dersom flyselskapene ikke overholder sin del av avtalen som en flybillett utgjør. Det er imidlertid ikke alle flyselskaper som er like hissige på å informere sine reisende om dette, dersom uhellet skulle være ute.

Derfor har Forbrukerrådet lagd nettjenesten, som bistår med å beregne hva den reisende har krav på, og å sende kravet til flyselskapet.

Tjenesten dekker vanlige problemer, som at flyet er forsinket eller innstilt, at det er overbooket eller at det er noen problemer med bagasjen. I og med at rettighetene er forskjellige etter reisens lengde og varighet, så må brukeren legge inn avreiseflyplass og destinasjon, så finner tjenesten fram til hva som er gjeldende i akkurat dette tilfellet.

– Dette er en svært hyggelig anerkjennelse av både arbeidet som er lagt ned og den ferdige tjenesten. Ekstra stas er det at tjenesten har blitt så godt mottatt i resten av Europa, sier direktør for Kommunikasjon og digitale tjenester hos Forbrukerrådet Pia Høst i en pressemelding.

Forbrukerrådet vil nå sammen med organisasjonene som har tatt i bruk tjenesten se på hvordan løsningen kan promoteres ytterligere.