LEDER: Smarte armbånd, særlig for treningsbruk, leder an i markedet for kroppsnær teknologi. Innen 2020 kommer imidlertid smartklokkene til å forbigå denne produktkategorien.

Kroppsnært brer seg utover

Salget av teknologi vi bærer på kroppen vil mer enn doble seg fram mot 2020.

Publisert Sist oppdatert

Treningsarmbånd står for over halvparten av de kroppsnære produktene som ble solgt i 2015. Det forventes at denne kategorien kroppsnær teknologi kommer til å holde på det nivået også i år, mens smartklokker ligger på drøye 40 prosent både i fjor og i år. I 2020 skal rollene snus om, da sier prognosene at smartklokker kommer til å ha over 52 prosent av markedet, mens armbånd har gått tilbake til en markedsandel på 28,5 prosent.  

Teknologiene som fyller statistikken, kommer først og fremst til å være briller og smarte klær.

Dette er hovedbudskapet i den kvartalsvise rapporten til markedsanalytikerne i IDC, som ser på utviklingen av markedet for kroppsnær teknologi.

De mener også å vite at i år kommer det globale salget av slike produkter til å nå 101,9 millioner enheter, noe som er en økning på 29,0 prosent i forhold til i fjor. Samtidig spår analytikerne en solid vekst fremover også, slik at prognosen for 2020 er 213,6 millioner enheter solgt verden over. Det medfører en gjennomsnittlig årlig vekst (CAGR – Compound Annual Growth Rate) på 20,3 prosent for perioden 2016 til 2021.

- I motsetning til smartmobilen, som konsoliderte mange forskjellige teknologier inn i én enhet, er kroppsnære teknologier en samling forskjellige produkter, sa Jitesh Ubrani i IDC.

- Klokker og armbånd kommer alltid til å være populære, men dette markedet vil også profitere på framveksten av andre formfaktorer, som smarte klær og briller som vil gi brukerne nye muligheter og opplevelser, la han til.

Teknologier på området

Smartklokker: Dette er et segment som har blitt populært takket være Apple Watch, Moto 360 og andre. IDC forventer at dette segmentet skal vokse fra 41,0 prosent av alle kroppsnære produkter solgt i 2016, til 52,1 prosent i 2020. Alle smartklokker er imidlertid ikke like, og selv om de avanserte er populære i dag, venter IDC at framtidig vekst vil kommer fra enklere klokker som gir grunnleggende helseinformasjon, men som ikke kan kjøre tredjeparts apper. Tradisjonelle merker som Fossil, i tillegg til helse/treningsselskap som Fitbit og Withings vil drive dette markedet framover.

Armbånd: På grunn av sin enkelhet og relativt lave priser har treningsfokuserte armbånd dominert markedet så langt. Segmentet har blitt drevet fram av lavkostleverandører som Xiaomi og giganter som Fitbit. Dominansen vil imidlertid bli utfordret av smartklokkene, siden mange leverandører bygger grunnleggende helse/treningsfunksjonalitet inn i klokkene sine.

Briller: Microsofts nylige annonsering av Windows Holographic og det store beitet av maskinvarepartnere til Googles konkurrerende Android-plattform gjør at analytikerne venter en økning i bruken av enheter nær øyet. Til å begynne med ventes slike enheter å transformere mobil databehandling i enkelte bransjer og jobbfunksjoner. IDC forventer imidlertid at noen leverandører vil innrette seg mot forbrukere også. I dag står dette området for bare 0,1 prosent av all kroppsnær teknologi solgt, mens i 2020 venter IDC at området skal stå for oppunder 10 prosent. Dette er likevel en lukrativ kategori, som kommer til å hente inn 40 prosent av omsetningen på kroppsnær teknologi, fordi prisene blir høye for spesialiserte produkter til spesifikke næringer.

Klær: Tradisjonelle mote- og treningsmerker går i kompaniskap med teknologileverandører for tiden, for å kunne levere smartere klær, noe som er sårt tiltrengt i dette segmentet som er helt i sin begynnelse. Selv konvensjonelle leverandører som Lenovo og Samsung har begynt å snuse på dette området. Kategorien ventes å ha en markedsandel på 7,3 prosent i 2020, når forbrukere og idrettsfolk integrerer mote og teknologi inn i hverdagen sin.

Andre: Mindre utbredte formfaktorer som enheter som klipses på klærne, koblest til øret, og hjelmer og andre ting, vil stå for 6,1 av omsetningen til kroppsnær teknologi i 2016, og 3,3 prosent i 2020. IDC forventer altså ingen stor vekst på dette området, selv om nisjeleverandører kommer til å kapre kunder med kreative nye enheter og bruksområder.