I VEKST: Avtagbare enheter utgjør en økende del av nettbrettmarkedet ifølge IDG. (Foto: Highwaystarz-Photography/iStock)

Business-segmentet løfter nettbrettmarkedet

Tross færre solgte enheter i Vest-Europa, øker verdien av totalmarkedet.

Publisert Sist oppdatert

I Vest-Europa har totalmarkedet for nettbrett i 3. kvartal hatt en nedgang på 6,7 prosent i forhold til samme periode i fjor, men nye bruksmønstre holder verdien av markedet oppe, ifølge en rapport fra IDC. Tallene er basert på hvor mange enheter de forskjellige produsentene har sendt til distributører og forhandlere.

Hovedtrenden er sterk vekst av såkalte avtagbare, kombinasjonen av nettbrett og pc, der nettbrettet kan ha et fysisk tastatur. Denne veksten utgjør 48,4 prosent i forhold til i 3. kvartal i fjor. Samtidig har nettbrett og avtagbare hatt en vekst i det kommersielle segmentet på 13,1 prosent.

Her det interessant å merke seg at dyrere enheter i prisnivået over 600 euro har hatt en vekst på hele 66,7 prosent. Disse enhetene utgjorde over ti prosent av det totale nettbrettmarkedet i 3. kvartal.

Resultatet er en vekst på 4,8 prosent i totalverdien av nettbrettmarkedet til 2,5 milliarder euro, til tross for nedgang i antall solgte enheter.

Må passe inn i den mobile strategien

– Den økende utbredelsen av avtagbare, spesielt innen business, gjør at nettbrettmarkedets totale verdi holder seg, til tross for at volumet går ned, sier IDC-analytiker Daniel Goncalves.

– Tilbudene i markedet vokser i takt med selskapenes økende interesse for teknologier som passer inn i deres mobile strategier. Det gjør at avtagbare som svarer til bedriftenes krav til ytelse og sikkerhet får større fokus, og det øker etterspørselen etter de dyreste og mest avanserte enhetene, sier han videre.   

Apple og Microsoft dominerer nå denne kategorien med sine iPad Pro og Surface Pro-serier og står for 46,4 prosent av dette markedet.

Goncalves mener suksessen for Surface Pro og iPad Pro bunner i at de erstatter en bærbar maskin. I forbrukermarkedet treffer begge disse seriene «prosumer»-brukerne. I det kommersielle markedet blir iPad Pro mest foretrukket i kreative yrker, mens Surface i større grad blir brukt av ledere, ikke minst på grunn av Windows’ sterke forankring i virksomhetene.