KUNDE NUMMER EN: Kjell Arne Carlsen (i midten) ble den første kunden i Conmodo nye servicebutikk. Han fikk fikset sin Sony Z5 mens han ventet. Her sammen med Hiep Huu Nguyen (til venstre) og Joakim Christensen (til høyre) i Conmodo Walk-In.

Conmodo Walk-In fikser mobilen

Satser på autorisert servicebutikk som reparerer mobilen mens du venter.

Det er flere småsteder i Oslo som kan fikse forskjellige problemer med mobilen, som oftest vanlige problemer som bytte av skjerm eller innebygget batteri. Enheter som tas med tilbake forhandler må ofte sendes til produsentens servicepartner for reparasjon, som kan ta flere dager.

Nå har Kjedehuset-selskapet Conmodo åpnet sin egen autoriserte servicebutikk, Conmodo Walk-In, i kjøpesenteret Oslo City. Her tas i mot mobiler fra Samsung, Apple og Sony, og om mulig, reparerer mens du venter.

Men husk å si i fra at du kommer.

Mens du venter - med timebestilling

Det er nemlig tre alternativer for reparasjon. "On the go" er mens-du-venter-tilbudet, men krever forhåndsbestilling av time. Med "Express" sendes enheten til Conmodos sentralverksted, og returneres med ekspressbud dagen etter. Det tredje alternativet er "Standard", der mobilen sendes til sentralverkstedet og returneres med vanlig bud etter noen dager.

Haster det å få mobilen fikset er det nok best å bestille time, med andre ord. Men da slipper du kanskje å gå særlig lenge uten mobilen.

- Det blir mye enklere å være mobilbruker når uhellet er ute. Problemløsning nærmere kunden er også et ønske mobilprodusentene har, sier daglig leder Ole Petter Fiskum i Conmodo.

Oppgradering og gjenbruk

Conmodo Walk-In tilbyr også et innbytte med ordningen de kaller "5-minuttersservice". Her kan defekt mobil byttes mot en brukt, men rekonstruert enhet. Innhold overføres fra og slettes på den gamle mobilen mens du venter. Det er mulig å velge samme merke og modell, oppgradere til nyere modell eller bytte til et annet merke.

Den gamle mobilen blir senere reparert og rekonstruert, og går selv inn i gjenbruksordningen.

- Garantien fra den defekt mobilen overføres til den nye. I tillegg til bare noen minutters ventetid har konseptet et miljøaspekt fordi mobilenes livstid økes, utdyper Fiskum.

Butikken skal også tilby kurs og opplæring, og Conmodo har ambisjoner om å utvide med flere servicebutikker i andre byer, både i Norge og Norden.