NETTLESERKRIGEN: Kampen om markedsandeler i nettlesermarkedet fortsetter med uforminsket styrke. (Ill.: Pixabay)

Nå er det Chrome som leder

For første gang er Googles Chrome markedsleder på nettlesermarkedet. Selv om marginene er små.

Samtidig har Firefox falt til under ti prosent for første gang siden 2006.

Det var det amerikanske nettanalysefirmaet Net Applications som kom med apriltallene 1. mai, og tallene er ikke særlig hyggelige for Microsoft, 21 år etter at Internet Explorer ble lansert.

Internet Explorer + Edge = IE

Net Applications måler Microsofts to nettlesere, Internet Explorer og Edge, under ett og har gitt dem fellesbetegnelsen IE – som jo er det samme som Internet Explorer alene tidligere er blitt kalt.

IE-kombinasjonen ramlet to prosentpoeng i løpet av april. Dette var femte måned på rad med en nedgang på mer enn ett prosentpoeng og den 16. måneden med sammenhengende nedgang uavhengig av størrelsen på nedgangen.

Ifølge Net Applications endte IE med en markedsandel på 41,4 prosent av den samlede nettlesertrafikken på verdensbasis i april.

Samtidig steg markedsandelen til Googles Chrome med 2,6 prosentpoeng. Dermed tok Chrome ledelsen, om enn bare så vidt. Markedsandelen kom opp i 41,7 prosent, altså 0,3 prosentpoeng foran Microsoft, melder IDGs nyhetstjeneste.

Bommet med én måned

Dette innebærer amerikanske Computerworld bommet med én måned på sin spådom om at maktskiftet først ville finne sted i slutten av mai. Computerworld baserte sin prognose på en langtidsanalyse av dataene fra Net Applications.

En annen prognose som Computerworld hadde lagt frem, var spørsmålet om når Mozillas Firefox ville ramle ned til under ti prosents markedsandel. Også dette skjedde tidligere enn ventet, altså i april, da Firefox falt til 9,8 prosent markedsandel.

Opera liten, men vokser

Apples Safari-nettleser og den norske nettleseren Opera hadde begge en aldri så liten vekst i april og endte med markedsandeler på henholdsvis 4,9 prosent og 1,9 prosent.

Den store nedgangen for Microsoft startet i august 2014 da selskapet sa til sine kunder at de måtte flytte over på Internet Explorer versjon 11 hvis de ønsket å fortsette å motta sikkerhetsoppgraderinger. Når brukerne først følte seg tvunget til å skifte nettleserversjon, bytte mange av dem like godt til et annet merke, altså Chrome.

Siden den gang har IE mistet 17,1 prosentpoeng av sin markedsandel, noe som betyr en nedgang på 29 prosent siden august 2014. En så stor nedgang over så kort tid har nettleserverdenen ikke sett før, skriver Computerworld.

Krangel om metodikk

Nå skal det sies at det er flere måter å måle nettrafikk og markedsandeler på. Irske Statcounter bruker en annen målemetode enn Net Applications og kom frem til at Chrome slo IE som verdens mest brukte nettleser allerede i mai 2012. Statcounters tall for april i år går ut på at Chrome hadde en markedsandel på 60,5 prosent, mot IE-tall på 15,5 prosent.

Tidligere markedssjef for Internet Explorer og nå for Edge hos Microsoft, Roger Capriotti, har tidligere tatt avstand fra Statcounters målemetodikk og har hevdet at Net Applications bruker en mye bedre målemetode. Disse innvendingene har nå bare akademisk interesse, skriver Computerworld.

Problemene til Firefox ligger på et annet plan. Den første store utfordreren til IE har ganske enkelt greid å gjøre seg irrelevant, hevder Computerworld. Etter flere mislykte forsøk på å fornye Firefox har folkene bak nettleseren i senere tid snakket om å bygge en radikalt annerledes Firefox. Det gjenstår å se hva dette vil være.