DROPBOX: Better tools for administrators soon available from Dropbox.

Dropbox satser på kanalpartnere

Utvider partnerprogram mot bedriftsmarkedet med flere partnere og gunstigere ordninger.

Skylagringstjenesten Dropbox er kjent for mange. Tjenesten ble lansert i 2007 og lar brukere lagre og synkronisere filer mellom PC-er og mobile enheter. Filene er også tilgjengelig via nettleser.

Dropbox er lisensiert som freeware og er gratis for personlig bruk. Over 50 millioner bruker tjenesten.

Satser på partnere

Dropbox finnes også for bedriftskunder, og selskapet som konkurrerer mot Apple Icloud og Microsofts Onedrive går nå ut med ny strategi for kanalpartnere. Målet er at halvparten av omsetningen skal komme via partnere, opp fra omlag ti prosent i dag.

Det er Dropbox nye globale kanalsjef Hank Humphreys som har utviklet den nye partnerstrategien. Han sier til CRN at selskapet ønsker kanaldrevet forretningsstrategi.

- Vi ville vært ganske så fornøyde dersom vi kunne vært drevet av kanalen 100 prosent. Vi innså at for å nå den skalaen og omfanget vi virkelig ønsker, så trenger vi kanalpartnere, sier Humphreys.

Selskapets omlag 2.000 partnere skal med den nye planen nå også kunne foreta mersalg mot sine kunder, mens Dropbox selv står for distribusjon. Kunden trenger kun å forholde seg til én leverandør. 

- Vi vil det skal være enkelt å gjøre forretninger med oss, og vi innser at partnersystemet vårt er veien å gå for å oppnå dette, sier Humphrey.

Den nye strategien innebærer også nye fordeler, en plan for teknologipartnere og en for forhandlere.

Detaljene vil offentliggjøres om få uker, og Dropbox har store forhåpninger. 

- Det ultimate målet er å tilby meningsfulle tjenester og fordeler for alle typer partnere som ønsker å jobbe med eller selge produktet, avslutter Humphreys.