BLE FOR MYE: En god vekst og høye ambisjoner er ifølge Marina Lønning grunnen til at Datametrix har gitt flere ansatte sluttpakker (Foto: Telenor)

Nedbemanninger i Datametrix

Sjefene sier opp og sluttpakker deles ut. – Vi vil være ca 50 færre ansatte ved utgangen av mars​.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke ble det kjent at Geir Kalleberg ble fritatt fra oppgavene sine i nettverks-selskapet Datametrix. Han er den fjerde i rekken av toppsjefer som forlater selskapet.

Etter det Computerworld erfarer skal de fire toppsjefene være langt fra alene om å forlate bedriften.

Ifølge en kilde skal over 50 ansatte ha forsvunnet fra selskapet siden oktober i fjor. Ryktene sier at de fleste av disse skal ha vært ofre for nedbemanning.  

For høye ambisjoner

Styrelederen i Datametrix og leder i Telenor Business, Marina Lønning, kan bekrefte at selskapet nå går gjennom reduksjoner i staben.

– Antall ansatte er redusert både gjennom naturlig avgang og sluttpakker, i tillegg til at noen har valgt å søke nye utfordringer. Vi vil være ca 50 færre ansatte ved utgangen av mars, som vil være tilsvarende den staben vi hadde ved inngangen av 2014, sier hun.

Lønning forklarer nedbemanningene med at Datametrix har hatt en god vekst, og at dette har ført til høye ambisjoner gjennom igangsettelser av mange nye prosjekter og betydelig oppbemanning i 2013 og 2014.

– Summen av dette ble rett og slett for mye i forhold til hva marginene har kunnet tåle, forklarer Lønning. Hun beskriver videre at  de i slutten av 2014 måtte bøte på bruken av konsulenter og innleide, men at de heller ikke klarte å unngå reduksjon i staben. 

Fire toppledere

På kort tid har fire toppledere sluttet i det norske aksjeselskapet som eies av Telenor.

Først ute var Svein Lerkerød. Etter å ha vært med fra den spede starten, sluttet han brått i Datametrix etter 19 år i lederstolen.

Ikke lenge etter at Lerkerød forsvant, forlot også Jostein Kirkerod og Brede Bjørnstad selskapet. De har begge hatt lang fartstid i selskapet. 

Kirkerod har vært ansatt i Datametrix siden 1995, og har hatt flere roller i selskapet. Nå sist som salgsdirektør.

Bjørnstads tid i Datametrix strekker seg over 30 år.  

Sistemann i rekken over avtroppende sjefer er Kalleberg.

"Gjennom 15 år har jeg vært med på å lede selskapet fra under 26 ansatte/ 50 millioner til nesten 400 ansatte /1,2 mrd i omsetning.", skrev han på Facebook. Ifølge statusen går det også frem at han ikke har konkrete planer for fremtiden. 

I kommentarfeltet skriver han blant annet "ingen ny jobb, skal vurdere muligheter de neste måneder - åpen for tilbud". 

Det er merkverdig at flere toppsjefer slutter nesten samtidig.  Verken Lerkerød eller Kalleberg ser ut til å ha noe nytt å gå til. 

– Hvorfor tror du at så mange toppledere, med så lang fartstid, velger å forlate selskapet?

– Som kommunisert fra Datametrix tidligere sluttet Svein Lerkerød etter eget ønske i fjor høst. Eivind Hauglie-Hanssen gikk da inn som ny leder av selskapet. Vi kan ikke kommunisere enkeltsaker utover at de har sluttet frivillig, og det ikke er noen dramatikk i dette, sier Lønning. 

Påvirker hverdagen

De siste årene har selskapet vokst raskt, og kan skilte med en omsetning i milliardklassen. Datametrix har lenge hatt sterk Cisco-kompetanse og med Telenor som eier de siste årene har også det bidratt til å øke omsetningen.

Resultatene har imidlertid ikke vært spesielt gode. 34 millioner i pluss i resultat før skatt på milliardomsetning i 2013, bare fem millioner i 2012 og et lite underskudd i 2011.

Lønning kan forklare at Datametrix fortsatt vil være strategisk viktig for Telenor. Hun mener selskapet komplementerer Telenors kompetanse, slik at de kan tilby de totale kommunikasjonsløsningene kundene etterspør.

– Hvordan er egentlig stemningen i Datametrix nå?

– Ingen organisasjoner gjennomgår store endringer uten at det påvirker hverdagen. Men vi opplever at dette nå er lagt bak oss, og at energien er på god vei tilbake i selskapet.

– Det er et selskap med mange dyktige og engasjerte mennesker. De ansatte skal nå sammen med Eivind Hauglie-Hanssen og hans lederteam fokusere på å skape enda bedre kundeopplevelser, og ikke minst en flatere og mer handlekraftig organisasjon som vil ha sitt hovedfokus på lønnsom vekst.