OVERVÅKER: Mozilla Foundation mener bilprodusentene går langt i å overvåke brukerne. (Illustrasjonsfoto: Istock).

Hvorfor må bilen kartlegge sexlivet ditt?

Oppkoblede biler «et mareritt for personvernet».

Publisert Sist oppdatert

En ny studie fra Mozilla antyder at bilprodusentene hevder retten til å samle inn data om blant annet seksuell aktivitet og genetisk informasjon.

Mozilla Foundation har sett på 25 forskjellige bilmerker når det gjelder datahåndtering og finner nå at biler er den desidert verste produktkategorien den ideelle organisasjonen noensinne har vurdert når det gjelder personvern. Alle de 25 bilmerkene har blitt merket med «personvern ikke inkludert» av Mozilla Foundation, som beskriver hele produktkategorien som et «mareritt for personvernet».

Ifølge organisasjonen holder dagens oppkoblede biler oversikt over alle interaksjoner med bilen, samt tilkoblede tjenester du bruker med bilen. Dette inkluderer data fra tredjepartstjenester som kartapper, samt brukerens tilknyttede mobil.

Deler og selger brukerdata

 Noe av datainnsamlingen ser Mozilla Foundation på som legitim, mens andre deler oppfattes som betydelig mer tvilsomme. Blant annet tillater Nissans personvernerklæring i USA bilprodusenten å samle inn «sensitiv personlig informasjon, inkludert førerkortnummer, nasjonalt eller statlig identifikasjonsnummer, statsborgerskapsstatus, innvandringsstatus, rase, nasjonal opprinnelse, religiøs eller filosofisk ideologi, seksuell legning, seksuell aktivitet, presis geolokalisering, helsedata og genetisk informasjon».

Blant bilmerkene Mozilla Foundation har gjennomgått, deler så mange som 84 prosent brukerdata, 76 prosent har muligheten til å videreselge dem, og 56 prosent sier at dataene kan deles med myndigheter. Blant de 25 bilmerkene Mozilla Foundation gjennomgikk, var Tesla verst, mens Renault og Dacia var de eneste som fortalte brukerne at de hadde rett til å få dataene sine slettet.