SAMFUNN | Opplæring

Datatilsynet: Personvernet til skoleelever står i fare
Mange kommuner vurderer ikke personvernet i digitale læringsverktøy godt nok, advarer Datatilsynet etter tilsyn med 50 norske kommuner.
– Barns personvern er under press, sier direktør Line Coll i Datatilsynet.
I en rapport konkluderer tilsynet med at mange kommuner overlater beslutninger om digitale verktøy til lærere og rektorer uten å gjøre nødvendige vurderinger av personvernet.
Flere kommuner forstår ikke fullt ut hva som regnes som personopplysninger, og mange mangler rutiner for å sikre elevenes rettigheter, ifølge Datatilsynet.
– Gratistjenester innebærer ofte en høy personvernrisiko ved at elevene eksponeres for reklame og selskapet samler inn personopplysninger til kommersielle formål. Barns personvern er under press, sier Coll.
– Flere kommuner har et stort ønske om en sterkere koordinering og en nasjonal støttetjeneste for vurdering av personvernet i digitale læringsverktøy. Dette har vi tatt til orde for i mange år, sier Coll.
Datatilsynet anbefaler nå en nasjonal samordning og etablering av en sentral tjenestekatalog over godkjente, personvernvennlige verktøy.