SAMFUNN | Opplæring

HØY RISIKO: Gratistjenester innebærer ofte en høy personvernrisiko ved at elevene eksponeres for reklame og selskapet samler inn personopplysninger til kommersielle formål. Barns personvern er under press, sier Line Coll, direktør Datatilsynet.

Datatilsynet: Personvernet til skoleelever står i fare

Mange kommuner vurderer ikke personvernet i digitale læringsverktøy godt nok, advarer Datatilsynet etter tilsyn med 50 norske kommuner.

– Barns personvern er under press, sier direktør Line Coll i Datatilsynet.

I en rapport konkluderer tilsynet med at mange kommuner overlater beslutninger om digitale verktøy til lærere og rektorer uten å gjøre nødvendige vurderinger av personvernet.

Flere kommuner forstår ikke fullt ut hva som regnes som personopplysninger, og mange mangler rutiner for å sikre elevenes rettigheter, ifølge Datatilsynet.

– Gratistjenester innebærer ofte en høy personvernrisiko ved at elevene eksponeres for reklame og selskapet samler inn personopplysninger til kommersielle formål. Barns personvern er under press, sier Coll.

– Flere kommuner har et stort ønske om en sterkere koordinering og en nasjonal støttetjeneste for vurdering av personvernet i digitale læringsverktøy. Dette har vi tatt til orde for i mange år, sier Coll.

Datatilsynet anbefaler nå en nasjonal samordning og etablering av en sentral tjenestekatalog over godkjente, personvernvennlige verktøy.