FRA SANDEFJORD: Espen Haug-Hansen vil tilby Konfig-tjenester til Dell-forhandlerne. (Foto: Exertis)

Ny Dell-distributør i Norge

Exertis Captech vil tilby hele Dells portefølje og Konfig-sertifisering.

Publisert Sist oppdatert

Exertis Captech ble i sin tid første svenske distributør for Dell da selskapet i 2008 endret strategi fra å selge direkte til å selge via kanalen gjennom distributør og forhandlere.

Nå skal Exertis Captech distribuere Dell i Norge.

– Forhandlerne har frem til idag måttet forholde seg til én Dell-distributør i Norge. Nå som Exertis Captech kommer inn som en «broadliner» med Dell, vil det gi forhandlere en større valgfrihet med to aktører som kan løse oppgavene relatert til Dells produkter, sier Exertis Captechs landssjef Espen Haug-Hansen.

Den andre norske breddedistributøren han refererer til er Tech Data. I tillegg til disse er også Commaxx verdiøkende distributør, og tar man med at Arrow ECS har EMC så er det nå fire Dell EMC-distributører med ulik fokus.

Den nye Dell-distributøren vil levere hele sortimentet innen arbeidsstasjoner, lagring, servere og klienter til det profesjonelle markedet. Haug-Hansen lover godt lagerhold på Dell produkter, rask levering og ikke minst rask responstid:

– Vi leverer stort sett dagen etter ordren er lagt, forutsatt at det er levering til sentrale regioner og at varene er på lager.

Kan konfigurere selv

Han fremhever at Exertis Captech er de eneste i Norden som er såkalt Konfig-sertifiserte. Det innebærer at de kan konfigurere Dell-servere, arbeidsstasjoner og bærbare datamaskiner, med Dells garantier intakt. I praksis mener han dette gir kundene en mye kortere leveringstid enn hva Dell selv i mange tilfelle klarer.

– Vi er stolte over å ha denne kompetansen hos oss og vi ser at den helt klart har en stor merverdi for våre partnere. Her kan våre forhandlere skreddersy løsninger etter kundens ønsker og behov.

Haug-Hansen avfeier imidlertid at dette kan være begynnelsen på en priskrig på Dell-produktene:

– Nei, vi arbeider ikke på den måten. Vi skal selvsagt ha riktige priser i forhold til markedet og være konkurransedyktige med det vi tilbyr, men hovedfokuset er å tilby også en merverdi, personlig service og en produktportefølje som vil gjøre at kundene våre ønsker å kjøpe fra oss, sier han til slutt.