På tur ned fra Okstinden på Helgelandskysten med midnattssola i bakgrunnen. Foto: Gorm Kallestad / NTB
På tur ned fra Okstinden på Helgelandskysten med midnattssola i bakgrunnen. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Digital tur-plattform får 250.000 kroner

Den digitale tur-plattformen UT.no får 250.000 kroner fra Statskog for å videreutvikle tjenesten.

Publisert Sist oppdatert

Bidraget kommer i tillegg til de 2 millioner kronene regjeringen har satt av i statsbudsjettet.

– Millioner av nordmenn planlegger sine friluftsopplevelser på UT.no. Å ha Statskog med på laget er enormt viktig for å få flere ut på tur. Det bidrar til at flere blir glad i naturen, sier generalsekretær Dag Terje Klarp Solvang i Den Norske Turistforening (DNT).

DNT driver den nettbaserte turplanleggeren UT.no, og antall brukere skjøt i været i 2020, og økningen har fortsatt i 2021.

Friluftsrådenes landsforbund og Statskog har tidligere utviklet og drevet portalen Godtur.no, mens DNT har utviklet UT.no. Nå er kreftene samlet rundt å videreutvikle UT.no som en felles, god turportal, skriver Statskog i en pressemelding.