NEDETID: En problematikk som snart burde kunne fjernes, mener Ratmir Timashev, direktør i Veeam. Illustrasjonsfoto

Nedetid koster flesk

Nedetid koster store internasjonale selskaper mer enn to millioner dollar hvert år.

Rapporten ved navn Veeam Availability Report 2014, utført av Vanson Bourne på vegne av databeskyttelse-spesialisten Veeam, kartla 760 it-beslutninger fra middels til store selskaper globalt. Undersøkelsen viste at 82 prosent av respondentene ikke var i stand til å imøtekomme sin bedrifts behov for høyt nivå av systemtilgjengelighet, og at selskapene opplevde gjennomsnittlig ett brudd i måneden.

I tillegg hevder rapporten at it-ledere rammes av økt press for å unngå it-feil som resulterer i tapte inntekter, tap av data, og forringet omdømme. Den vanligste faktoren er behov for hyppigere sanntids interaksjon med kunder, partnere og leverandører (sitert av 65 prosent av respondentene). Dette etterfulgt av behovet for aksessering av applikasjoner på tvers av tidssoner (56 prosent), og systemtilgang for ansatte som arbeider utenfor normal arbeidstid (54 prosent). Samtidig peker 53 prosent mot behov for mer automatisering av beslutningsprosesser og transaksjoner.

Sviktes av it-industrien

- Tilgjengeligheten på it er viktigere enn noensinne. Tross dette sviktes selskaper av en it-industri som har ledet dem til å tro at nedetid er noe de bare må akseptere, sier Ratmir Timashev, direktør i Veeam.

- Dette er ikke akseptabelt. Bedrifter har ikke råd til å tape millioner av dollar på grunn av it-feil, ei heller kan de fortsette å gamble med datatilgjengelighet, sier Timashev.

- Bedrifter må rett og slett kaste på båten hva de er blitt fortalt i årevis om tilgjengelighet og kreve mer. Hvis hver eneste bedrift gjør dette vil applikasjonstilgjengelighet være et uaktuelt tema i løpet av fem års tid, når konsumenter og ansatte rundt om på planeten aksesserer hva de vil, når de vil, sier Timashev.

Respondentene hevdet at de for å treffe bedriftsmål ville måtte redusere tiden det tar for å gjenopprette driftskritiske data fra et gjennomsnitt på 2,86 timer til 1,73 timer, og ta backup 1,5 ganger så ofte som det gjøres i dag, og redusere intervallene fra 4,81 til 3,19 timer i gjennomsnitt.