Bergenserne raser mot nye ebilletter

Forbrukerrådet går hardt ut mot "håpløst transportsystem".

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke bare i Oslo et elektronisk billettsystem skaper furore. Mange bergensere er nå rasende på systemet transportselskapet Skyss innførte i august i år.

Overfor Computerworld kan regionaldirektør i Forbrukerrådet Pia Kleppe Marken, som tidligere selv har jobbet i it-bransjen, ramse opp en hel haug med trøbbel kortet forårsaker.

- Når det gjelder brukervennlighet er dette systemet helt hårreisende. Jeg skjønner ikke hvordan man har klart å komme på et slikt system, sier hun.

I kø

Et av problemene er at systemet skaper massive køer. Billettavleseren bak i bussen fungerer ikke optimialt, og billettleseren foran er usedvanlig treg.

Det blir dobbelttrøbbel om kortet inneholder to ulike billetter som begge skal klippes, for eksempel om du vil spandere en reise fra ditt kort på barnet ditt.

- Du kan bare klippe et klipp av gangen på terminalsystemet. Vil du klippe flere må du fortelle sjåføren hva du vil klippe, så må sjåføren trykke på en knapp, og du må holde kortet mot leseren helt til den sier kortet er avlest.

Å få kortet avlest kan i seg selv ta opptil 2-3 sekunder per person, og om du trekker kortet bort for kjapt må du tilbake igjen og starte prosessen på nytt.

- Da sier det seg selv at det blir kø, sier Kleppe Marken.

Dette til tross for at Skyss på sine nettsider hevder «det nye billettsystemet vil gjøre det enklere og raskere å reise kollektivt – i hele Hordaland».

Påfyllsproblemer

Å fylle på billett er heller ikke gjort i en håndvending, ifølge Forbrukerrådet.

«Det vil ta tid før alle automatene vil være installert. De blir satt ut i prioritert rekkefølge med de viktigste knytepunktene først,» skriver Skyss på sine nettsider.

«Det enkleste er å fylle på kortet på bussen, men en kan også gjøre dette på kundesenteret på Bystasjonen eller på internett, når den løsningen er på plass i løpet av året,» skriver Skyss.

- Du kan ikke fylle på kortet overalt. Du kan fylle det på hos bussjåføren, og da tar det lenger tid der. Før måtte du til kontoret på Bystasjonen, og denne stenger klokken 17, sier Kleppe Marken.

I tillegg finnes det kjøpsautomater på stasjonene til Bybanen. Planen er at det skal være over 80 automater som dekker knutepunktene i Bergen, men det er langt fra alle knutepunktene som har fått det.

Gitt at internett-løsningen ikke er på plass, må kundene som har automatløs stasjon enten troppe opp på Bystasjonen eller bestille på bussen. Siden de fleste av disse velger bussen, medfører dette ytterligere kø, ifølge Kleppe Marken.

Og selv om du har en automat foran deg, kan den i seg selv kan være plundrete, skal vi tro henne.

- Den må du bruke begge hender for å håndtere, med en hånd mot leser, og en annen hånd for å trykke på knapp. Også da må du vente tiden det tar før kortet er godkjent.

Men selv når billetten tilsynelatende er kjøpt, er det ikke alltid ting går etter planen. Les videre på neste side!