UNDER PRESS: - Detaljhandelen er under et voldsomt press for å holde seg flytene. Dette har ført til at spørsmål som it-sikkerhet, miljøet og medarbeidernes velferd, har kommet i bakgrunnen av kampen for å overleve, mener ekspert på det amerikanske detaljhandelsmarkedet. (Foto: Istock)

Trosser økt risiko

De store amerikanskje detaljhandelskjedene Target og Home Depot fikk frastjålet enorme mengder kundedata, likevel er ikke it-direktørene i butikk-bransjen spesielt opptatt av it-sikkerheten. 

På tross av høyprofilerte datainnbrudd mot store detaljhandelskjeder som amerikanske Target og Home Depot i fjor, er it-direktørene i de store butikkjedene under snittet opptatt av it-sikkerhet.

Totalt sett har imidlertid bevisstheten rundt sikkerhet økt det siste året, spesielt på toppledernivå. Ifølge en undersøkelse fra CIO Magazine, kalt «State of the CIO», er sikkerhet på topp fire av viktige prioriteringsområde i det kommende året. 

Tar sikkerhet på alvor

Nesten en fjerdedel (23 prosent) av it-direktørene (CIO-er) sier de vil investere betydelig i internettsikkerhet i år.

Bryter man imidlertid tallene ned på industrier finner man at kun 18 prosent av CIO-ene i detaljhandelsselskapene sier det samme. Undersøkelsen «State of the CIO» er gjort på nettet og blant de globale leserne av CIO.com. 61 prosent av respondentene kommer fra Nord-Amerika. Ifølge tidsskriftet er tallene kvalitetssikret mot tall fra analyseselskapet IDC. 

Teknologi på topp

Blant CIO-ene i teknologibedrifter er det hele 41 prosent som sier de vil øke ressursbruken rundt sikkerhet. For finansnæringen er tallet 32 prosent og offentlig sektor 29 prosent. 

- Mulig jeg generaliserer, men detaljvarehandelen tenderer til å være veldig forsiktig med å investere i teknologi som ikke har en betydelig oppside for salget og profitten. De kan nok være litt kortsiktig når det gjelder å investere i it-sikkerhet, sier Doug Stephens i konsulentselskapet Retail Prophet til det amerikanske tidsskriftet CIO. 

- Jeg tror imidlertid det er en gryende forståelse for at det er viktig å ha respekt for informasjonen om kundene og at kundenes trygghet er et konkurransefortrinn, sier han. 

Men akkurat nå er det profitt som gjelder, mener Doug Stephens.

- Detaljhandelen er under et voldsomt press for å holde seg flytene. Forbrukerne er mer prisbevisste og målrettet når de handler, og netthandelen bidrar til å presse markedet. Dette har ført til at spørsmål som it-sikkerhet, miljøet og medarbeidernes velferd, har kommet i bakgrunnen av kampen for å overleve, mener Stephens som er ekspert på det amerikanske markedet. 

- Har det på agendaen

Selv om mange CIO-er i verdens butikkjeder ikke har satt sikkerhet på toppen av sin prioriteringsliste, er det ikke slik at de ignorerer området. 

- Jeg har definitivt sikkerhet høyt på agendaen i lys av hendelser som Home Depot-saken, sier CIO Jack Wood i netthandelskonsernet Wayfair. Selskapet har over 900 millioner dollar i omsetning. 

- Alt som har med kundedata å gjøre er prioritert av oss og internettsikkerhet står høyt på agendaen. Men det er en utfordring med så mange risikofaktorer, og det er svært vanskelig å fokusere på dem alle – ut fra både kostnader og ressursbruk, sier Wood til magasinet.