MER EKSTERNT INNHOLD: Både Instagram og Facebook vil i større grad vise ukjent innhold til brukerne. Tidligere har begge plattformer vært orientert mot innhold fra venner og familie. (Foto: Unsplash)

Instagram skal nok en gang øke anbefalt innhold og annonser

Endringer i plattformen skal speile Tiktok og øke inntjening.

Publisert Sist oppdatert

Den siste tiden har Instagram i større grad fokusert på video, og mange brukere har opplevd at foreslåtte innlegg fra brukere de ikke følger dominerer feeden. Dette på bekostning av venner og kjente som man følger, som drukner i sponset innhold og video fra fremmede.

Dette skal bare bli verre, i følge The Verge. Mark Zuckerberg har uttalt at selskapet til neste år vil doble mengden innhold fra anbefalte kontoer som brukere vil se på Facebook og Instagram. Fra før viser Facebook 15 prosent anbefalt innhold i nyhetsstrømmen, og prosenten er enda høyere på Instagram.

Meta har for første gang rapportert inntektstap, og det kan påvirke valgene om å kommersialisere plattformen på bekostning av brukernes preferanser.

Oppdagelseskultur

Zuckerberg kaller det en "discovery engine", altså en oppdagelsesmotor. Det er et stort steg vekk fra hva Facebook og Instagram ble kjent for, nemlig å koble sammen venner og familie og dele med hverandre hva man tenker og gjør. Meta vil bygge opp evnen til at plattformene kan anbefale relevant innhold til brukerne, uavhengig om det er innhold brukerne har valgt å abonnere på selv.

Dette ligner veldig på Tiktoks bruk av algoritmer og kunstig intelligens til å finne relevant innhold for brukere, uavhengig av kilde. Dette bidrar til såkalte rabbitholes, der brukere scroller fra video til video tilsynelatende uten å ense at klokka tikker.

Dark patterns øker

Bruk av dark patterns i sosiale medier blir stadig mer utbredt. Metas skift til sin discovery engine gjør dem til en enda større bidragsyter til manipulerende taktikker i sosiale medier.

ABC News oppsummerer Instagrams nyere endringer til å inkludere mer video i feeden, flere annonser og anbefalte innlegg. I tillegg blir videoer strekt ut over hele skjermen og der man tidligere hadde en flytende kontinuerlig scrolling, er det nå innført "snap scrolling". Dette gjør at individuelle innlegg krever mer oppmerksomhet fra brukeren istedenfor at de kan kjapt rulle nedover siden.

Det har også blitt vanskeligere å ta av lyden på video, ved at et klikk nå pauser video istedenfor å stilne den. Eksperter som ABC News prater med sier at dette grepet gjør siden mer bruker-fiendtlig og forretningsvennlig. Flere ser på videoene i feeden, fordi lyden gjør innholdet mer engasjerende og vanskelig å scrolle forbi.

Vil ha det gamle tilbake

Til gjengjeld vil det øke antall klikk og visninger enn video har, men til brukernes misnøye. En underskriftskampane kalt "make Instagram Instagram again", som spiller på slagordet "Make America Great Again", har fått over hundre tusen signaturer. Blant annet sier kritikerne at bildene de vil se fra for eksempel venner, blir begravd i annonser og anbefalte innlegg som algoritmene foreslår for dem.

Instagram-sjef Adam Mosseri sier på sin side at videoene har kommet for å bli.

– Alle sosiale medier-selskap bruker en eller annen form for manipulasjon for å få deg til å gjøre ting, sier Harry Brignull, som først introduserte begrepet dark patterns i 2010, til ABC News.

Han tror vi må vente og se om den nye versjonen av Instagram vil gi bedre resultater.

– Da vil vi være i stand til å vurdere selv hvor villedende eller ikke det egentlig er.