FJERNER: Meta har fjernet innhold fra flere av sine plattformer som sprer feilinformasjon. (Foto: Unsplash)

Storstilt offensiv mot desinformasjon i flere land

Meta sier de har tatt ned nettverk av desinformasjon fra Russland og Kina.

Meta fortalte tirsdag at de har tatt ned den første kjente Kina-baserte påvirkningskampanje rettet mot et amerikansk publikum. Det kommer i forkant av USAs mellomvalg i november. Det melder Reuters.

Samtidig har også Meta fjernet fra Facebook et nettverk av russisk propaganda.

Nytt fokus

Det kinesiske nettverket opprettholdt falske kontoer på tvers av Metas sosiale medieplattformer Facebook og Instagram, samt konkurrenttjenesten Twitter. Meta mener disse var små og ikke hadde en stor følgerbase.

– De kinesiske operasjonene vi har tatt ned før, snakket først og fremst om Amerika til verden, først og fremst i Sør-Asia, ikke til amerikanere om seg selv, sa Ben Nimmo, leder for global trusseletterretning i Meta, på en pressekonferanse. Der har budskapet essensielt vært at USA er dårlig og at Kina er bra, mener han.

Massivt nettverk

Et russisk propaganda-nettverk har også blitt sparket av plattformene til Meta. Det inkluderer et omfattende nettverk av mer enn 60 nettsteder som utgir seg for legitime nyhetsorganisasjoner, sammen med rundt 4000 sosiale mediekontoer og underskriftskampanjer på nett.

De har blant annet etterlignet anerkjente aviser som The Guardian i Storbrittania og Der Spiegel i Tyskland. Det var i Tyskland de falske sidene først ble oppdaget og rapportert inn. Da hadde de tusenvis av følgere.

– Jeg tror dette sannsynligvis er den største og mest komplekse operasjonen med russisk opprinnelse som vi har avdekket og tatt ned siden begynnelsen av krigen i Ukraina tidligere i år, sier David Agranovich, Metas direktør for trusselavbrudd.

Ingen av desinformasjons-nettverkene kan direkte kobles til myndigheter i Russland eller Kina. Dog bemerker Agranovich at det russiske nettverkets poster har blitt delt videre av russiske diplomater, som sådan har spilt en rolle i å spre innholdet blant flere brukere.