BETALER: HP inngår en avtale med en forbruker-organisasjon om å kompensere enkelte eiere av deres utskriftsmaskiner. (Foto: Unsplash)

HP betaler 1.3 millioner dollar for blekk-blemme

Forbrukere ber om kompensasjon for plutselig låste produkter.

Europeiske forbrukere, i organisasjonen Euroconsumers, har bekreftet at de etter lang tids misnøye har nådd en enighet med HP. Det melder The Register.

En programvareoppdatering fra 2016 hadde med en ny funksjon kalt "The Dynamic Security Feature", som skulle sikre stabil og trygg kommunikasjon mellom blekk-patronen og maskinvare. Resultatet var at printerne ikke fungerte uten en original HP-chip.

Den DRM-lignende mekanismen resulterte i at printeren ga beskjed om at blekk-patronen var skadet og at det var nødvendig med en HP-merket toner. En nederlandsk blekkselger oppdaget dette og mente at endringen faktisk ble satt opp i mars 2016 selv om programvaren ble aktivert i september samme år.

– I henhold til avtalen som er oppnådd mellom HP og Euroconsumers, har HP gått med på å etablere et fond på opptil 1 350 000 USD for betaling av kompensasjon til enkelte HP-skriver-eiere for tap som angivelig er påført som følge av å være uvitende om at deres skrivere var aktivert med Dynamic Security, skriver Euroconsumers på sine nettsider.

Slipper retten

HP uttalte seg per epost til The Register:

– HP er glad for å ha oppnådd en minnelig avtale med Euroconsumers. Forliket unngår enhver rettslig handling og reflekterer begge organisasjoners forpliktelse til å arbeide til fordel for forbrukerne.

HP har holdt fast ved at de introduserte Dynamic Security for å beskytte sin intellektuelle eiendom og opprettholde integriteten av sine printere. Andre sier igjen det handler om å drive opp pris ved å låse forbrukere til deres rekvisita.