ØKONOMI | KI-forsikring
Forsikringsselskaper vil ta mindre ansvar fra KI-agenter
Store forsikringsselskaper forsøker å unnta risiko knyttet til kunstig intelligens fra bedriftsforsikringer.
Den britiske finansavisen Financial Times skriver søndag at forsikringsselskaper ønsker å trekke seg fra KI-dekning ettersom risikoen for milliardkrav øker.
Blant annet søker giganter som AIG, Great American og WR Berkley tillatelse til å begrense ansvar fra KI-agenter og chatboter, ifølge avisen.
Avisen viser til at forsikringsbransjens tilbakeholdenhet med å tilby omfattende dekning kommer samtidig som virksomheter kaster seg over KI-teknologien.
Canadisk eksempel
Dette har allerede ført til både pinlige og kostbare feil når modeller «hallusinerer» eller finner på informasjon.
For eksempel ble flyselskapet Air Canada tidlig i 2024 beordret til å følge en refusjonsordning chatboten deres fant på overfor en kunde. Chatboten var basert på generativ kunstig intelligens.
Som svar på et spørsmål fra Illinois forsikringstilsyn om eksklusjonene, uttalte AIG i en innlevering at generativ KI er en «svært omfattende teknologi», og at muligheten for hendelser som kan føre til fremtidige krav «sannsynligvis vil øke over tid», ifølge Financial Times.