ØKONOMI | KI-forsikring

UTRYGGE: Enkelte store forsikringsselskaper frykter at krav knyttet til feil med KI kan øke overtid, og vil begrense eget ansvar.

Forsikringsselskaper vil ta mindre ansvar fra KI-agenter

Store forsikringsselskaper forsøker å unnta risiko knyttet til kunstig intelligens fra bedriftsforsikringer.

Publisert

Den britiske finansavisen Financial Times skriver søndag at forsikringsselskaper ønsker å trekke seg fra KI-dekning ettersom risikoen for milliardkrav øker.

Blant annet søker giganter som AIG, Great American og WR Berkley tillatelse til å begrense ansvar fra KI-agenter og chatboter, ifølge avisen.

Avisen viser til at forsikringsbransjens tilbakeholdenhet med å tilby omfattende dekning kommer samtidig som virksomheter kaster seg over KI-teknologien.

Canadisk eksempel

Dette har allerede ført til både pinlige og kostbare feil når modeller «hallusinerer» eller finner på informasjon.

For eksempel ble flyselskapet Air Canada tidlig i 2024 beordret til å følge en refusjonsordning chatboten deres fant på overfor en kunde. Chatboten var basert på generativ kunstig intelligens.

Som svar på et spørsmål fra Illinois forsikringstilsyn om eksklusjonene, uttalte AIG i en innlevering at generativ KI er en «svært omfattende teknologi», og at muligheten for hendelser som kan føre til fremtidige krav «sannsynligvis vil øke over tid», ifølge Financial Times.