FARTSFYLT: Grått og vindstille da Computerworld besøkte arrangementet i København, men det er sånn det ser ut når det blåser. Båtene har en toppfart på over 50 knop. (Foto: David Gray for SailGP)

Datadeling øker betydningen av menneskelig faktor i seilsportens Formel-1

København valgt som arena blant annet på grunn av sin grønne profil.

København: Vindstille og regn stoppet kanskje match-regattaen, men det stanset ikke båter og publikum fra å stimle sammen rundt regattabanen i håp om å se det råeste seilsporten har å by på i helgen. For i normal vind flyr de futuristisk utseende katamaranene nærmest over vannet i en hastighet på over 50 knop på det meste.

Selv om man kan kalle SailGP for seilsportens svar på Formel1, er det mer som skiller de to enn det er likheter. Kongstanken bak match-racingen er at absolutt alt skal være så likt som mulig, slik at den menneskelige faktoren skal avgjøre regattaene. Ikke hvem som har mest penger, eller sitter på den beste teknologien.

Båtene, katamaraner av typen f50, er like ned til minste detalj. Og proppfulle av teknologi: hver båt har mer enn 125 sensorer som leverer 30 000 datapunkt hvert sekund i løpet av et 12-15 minutters race. Totalt blir det 1,4 milliarder datapunkt for ett race.

– Båtene er identiske, alle data deles og alt er open source, for at det skal være den menneskelige faktor som avgjør, sa Simon Mørup-Petersen under SailGP i København i helgen. (Foto: Anders Løvøy).

Alle dataene er tilgjengelig for alle lagene. Det betyr at mannskapene ikke bare kan analysere egne løp, men også løpene til alle konkurrentene.

Trim-data

– Seilene er i virkeligheten en rekke moduler i karbon som til sammen utgjør en vingeprofil som kan trimmes mye mer enn et tradisjonelt seil, sier Simon Mørup-Petersen, som er nordisk konsulentsjef i Oracle.

Mørup-Petersen er selv en engasjert seiler som forstår betydningen av å forme seilet på forskjellige måter. I sin enkleste form blir det på samme måte som en flyving leverer større løft når flapsene slås ut. Med karbonvingene kan hele formen på seilet stilles mer nøyaktig enn på et tradisjonelt seil. I tillegg kommer hvordan båten styres og ikke minst bruken av foilene som løfter båten ut av vannet.

Hele tiden sender båten informasjon om alle innstillingene, båtens posisjon og fart. Dessuten vind, og ikke minst hvor mye krefter som virker i hvilken retning i alle ledd.

Deling

– Alt dette deles med alle lagene. På en debrief etter et race handler det ikke om hva man mente man gjorde i forskjellige situasjoner, data viser alt sammen. Ikke bare på egen båt, men på alle de andre lagenes båter også, sier han.

Da blir det ikke som i Formel-1, der et lag kan vinne flere år på rad fordi de har en bedre motor eller har noe annet de andre lagene ikke har. Tanken er at de åpne dataene skal gjøre den menneskelige faktoren viktigere. Mørup-Petersen bruker et eksempel fra den Australske båten som vant flere regattaer på rad.

– Det viste seg at det Australske team klarte å kjøre med hekken 0,7 grader høyere enn de andre. Den menneskelige faktoren spiller inn. De seiler rett og slett båten mer ‘on the edge’ enn noen av de andre klarer, sier han.

Dette er det filantropiska aspektet bak konkurranseformen. Kilden er blant annet den eksentriske gründeren av databasegiganten Oracle, Larry Ellison, som spytter inn store summer i SailGP.

Laget for medier

SailGP er laget for å passe inn i moderne medieflater. Hvis det er lite vind, er det ikke et tema at racet tar lengre tid enn stipulert. Start, stopp og målgang justeres automatisk på bakgrunn av værmeldinger og medfølgende vindforhold. Det eneste de ikke kan gjøre noe med er når det ikke er vind i det hele tatt, som tilfellet var på lørdag.

Likevel er det unektelig litt artig med selvkjørende markører som kjører hjem igjen i kø, helt av seg selv, når racet er over. Ekstra krydder på de tilpassede sendeflatene er løpende oppdaterte data fra båtene, som legges oppå tv-bildene. I København var danske TV-2 på plass med bred dekning av hele racet.

Grønn, grønnere…

Seiling må kunne kalles en rimelig grønn fartsdisiplin innenfor båtsport. Selv om selve arrangementet med all datainnsamling, mediedekning, helikopter i lufta og følgebåter på vannet, ikke akkurat genererer strøm til omgivelsene, er SailGP opptatt av å bli oppfattet som et bærekraftig arrangement.

Derfor er ifølge arrangørene evnen til å fore SailGP med fornybar energi underveis en av de avgjørende faktorene når vertsby skal velges. Noe København åpenbart har klart med sine vindmøller og solkraft. Så får det ikke hjelpe om noen andre kunder får litt mindre ren kraft akkurat denne helgen. For enda så grønt seiling er, trekker et slikt arrangement energi.