Alle aldersgrupper spiller mer

En undersøkelse fra nettbanken Klarna viser at gaming-interessen øker. I alle aldersgrupper.

Publisert

Klarna har gjort en større undersøkelse blant mer enn 20 000 respondenter i 19 land, inklusive Norden, deler av Europa, Australia og Nord-Amerika. Den omhandler folks favorittaktiviteter – og om de gjør mer eller mindre av disse nå enn for to år siden.

Den viser at interessen for gaming i Norge har økt mye i denne perioden, og er større for alle aldersgrupper og blant begge kjønn. Fire av ti nordmenn oppgir at de nå gamer mer enn de gjorde for to år siden

Den viser også at Norge og Irland er de landene hvor færrest oppgir at gaming som en favorittaktivitet. Italia, Spania, Portugal og Frankrike er på topp.

Likevel er nordmenn faktisk de av samtlige 19 land hvor flest, hele 45 prosent, vil oppdatere gaming-utstyret sitt.

Klarnas norske salgsstatistikk viser også at spesielt etterspørsel etter hodetelefoner har økt kraftig det siste året.

Prissammenligningstjenesten Prisguiden har også hatt en økning i antall klikk videre til nettbutikker innenfor gamingkategorien i september i år, sammenlignet med samme måned i fjor. Størst er økningen på spillkonsoller (68 prosent) etterfulgt av håndkontroller (48 prosent) og gamingstoler (33 prosent).